Voorstelblog: Evelien Janson

Hi! Ik ben Evelien en vanaf 1 januari onderdeel van het Bind Team. Precies, mijn jaar had niet beter kunnen beginnen! In deze blog vertel ik jullie graag meer over mezelf en hoe ik altijd al onbewust bezig was met het samenbrengen van mensen.
Dochter van een ondernemer

Ik ben opgegroeid in de Achterhoek, als dochter van een chocolatier met een eigen zaak en jongste van vier kinderen. Verantwoordelijkheid nemen en aanpakken zijn kernwaarden die ik van huis uit heb meegekregen. Al van jongs af aan hielpen wij mee in de zaak en trommelde ik vriendjes en vriendinnetjes op om tijdens drukke periodes mee te helpen. Ik begreep al goed dat iedereen wel in een chocoladewinkel wil werken.

De kracht van verhalen

Vanaf mijn 16e jaar heb ik 13 jaar lang in een bruin café achter de bar gestaan. Ik leerde hier hoe ik gastvrijheid in kan zetten om mensen verhalen te laten vertellen. Verhalen verbinden. Want hoe vaak gebeurt het wel niet dat je je verbonden voelt met een verhaal en van daaruit iemand beter wilt leren kennen?

Verbinden op reis

Tijdens mijn studie HBO Toerisme heb ik een Minor Anthropology for Tourism in Kuala Lumpur gedaan. Hier is mijn enorme fascinatie ontstaan voor het gedrag van mensen op reis. Ook hier zag ik hoe mensen altijd op zoek zijn om zich te verbinden met anderen door het vertellen van verhalen en hoe de juiste condities dit onbewust stimuleren, denk aan het samen koken in een hostel of een reisblog die je deelt met vrienden en familie.

Community management als vak

Na mijn studie ben ik gaan werken bij Impact Hub Amsterdam als community manager. Een wereldwijde community van sociaal ondernemers met allemaal hetzelfde doel: maatschappelijke vraagstukken beïnvloeden door middel van ondernemerschap. Hier heb écht het vak van community management geleerd en werd mij duidelijk dat ik dit mijn hele leven al onbewust deed maar er nooit woorden aan kon geven.

Verbinding kun je niet afdwingen, mensen kiezen zelf voor verbinding met elkaar. Wel weet ik heel goed de juiste condities te creëren die mensen samenbrengen en waarin zij contact durven te leggen en hier de meerwaarde van inzien. Een community ontstaat niet vanzelf. En zeker in de individualistische wereld van vandaag waar mensen meer gewend zijn om transacties boven samenwerking te zetten is het belangrijk om te begrijpen hoe je de juiste randvoorwaarden creëert. En precies DIT vind ik het allerleukste om te doen, zowel online of offline!

Vraag & heb plezier!

Twee basisprincipes die ik in community building geleerd heb en altijd onthoudt:

  • Vraag het aan de leden! Als ik een taart bak voor iemand (mijn grootste hobby) vraag ik ook altijd eerst wat zijn of haar lievelingssmaak is. Dan weet ik namelijk zeker dat ze het lekker zal vinden. Logisch toch? Vaak vergeten we te vragen aan de mensen in de community voor wie we iets doen wat de wensen zijn. Dan is de kans groot dat we missen zitten. Dus teken een taart op een post-it en plak het op je laptop!
  • Denk er eens over na… wanneer heb je echt een leuke dag gehad? Als je gelachen en plezier gemaakt hebt toch?! Plezier is een universele emotie en de kracht hiervan wordt volgens mij enorm onderschat. Plezier creëert een enorme verbinding tussen mensen, ongeacht cultuur, taal of achtergrond.

Ik kan nog wachten om over een tijd een extra paragraaf te kunnen toevoegen aan dit verhaal met weer nieuwe lessen, inzichten en ontmoetingen via Bind.

Hopelijk tot snel en Let’s (ver)bind

Modereren van 250.000 leden door middel van keywords en post notifications

 

Ik ben Job Valkenburg, 26 jaar oud en woon in Nijmegen. Ik ben in het bezit van een Propedeuse International Facility Management en heb zo’n zes jaar ervaring met online en offline communities. Mijn ervaringen in community building zijn ontstaan vanuit mijn passie om mensen met elkaar te verbinden, mensen met dezelfde interesses of manier van leven. Dit gaat zelfs terug naar mijn middelbareschooltijd waar ik vriendengroepen met elkaar in aanraking bracht omdat ik zag dat ze het over dezelfde dingen hadden. Uiteraard zijn dat dingen waar ik nu achter kom dat dat vanuit een passie voor verbinden is ontstaan. In de jaren na mijn middelbare school heb ik zelf ook interesses ontwikkeld in onder andere de evenementen en gaming industrie. Van daaruit ben ik zelf communities begonnen omtrent bepaalde muziekgenres, artiesten of games. Door de ervaringen die ik daarmee heb opgedaan zit er in mij een kennis die ik graag wil overbrengen naar andere bedrijven. Op die manier kan ik mijn passie om te verbinden voortzetten binnen professionele organisaties.

Event Management

Buiten mijn werk om ben ik dus constant bezig met verbinden. Zo heb ik mijn eigen Facebook community ‘Dedicated to Hardstyle’ waarbij zo’n 14 duizend fans van het muziekgenre iedere dag over alles wat er mee te maken heeft, spreken. Dit zijn voornamelijk allemaal jongeren tussen de 18-32 jaar oud die maar wat graag evenementen bezoeken. Om die verbinding tussen de leden sterker te maken ben ik ook een eigen community event begonnen met het doel om artiesten, fans & organisaties met elkaar offline te verbinden. Dit doen we doormiddel van een fan dag waarbij leuke activiteiten met artiesten en fans worden georganiseerd.

Hoe modereer je 250 duizend leden en 2 miljoen maandelijkse interacties?

Terwijl veel van mijn communities allemaal in de jongeren doelgroepen vallen is het bijna altijd wel zo dat er flink wat moderatie werk aan te pas komt. Het is tenslotte super makkelijk om tegenwoordig wat te typen en op enter te drukken voor de hele wereld om het te zien. Het volgende is dan ook altijd mijn eerste regel in communities: Heb respect voor elkaar in het uiten van je meningen.
De grootste community waarbij het modereren hiervan een echte uitdaging was, was mijn Call of Duty Warzone Facebook community. In minder dan 6 maanden hadden we 250 duizend leden en 2 miljoen interacties in de maand. Mijn belangrijkste aanpak? Keywords & post notifications. Een ongoing proces van het controleren van deze zaken leverde veel werk op maar tegelijkertijd een leuke en gezellige community.

Staan communities ook in het middelpunt van alles wat je doet?

Tegenwoordig is er letterlijk voor alles een community te vinden. Zowel online als offline probeer ik daar zeker gebruik van te maken. Zelf ben ik een groot fan van onder andere Facebook groepen omtrent politieke partijen, ‘Evenementen opbouw fails’ of Dash Cam footage. Voor je het weet ben ik dan ook lost in het bekijken van domme chauffeurs of quotes omtrent gebeurtenissen in de wereld. Daarnaast join ik altijd meteen een community als ik bijvoorbeeld een nieuwe game heb gekocht of een artiest heeft een nieuwe community aangemaakt voor zijn fans.

Gebruik maken van online communities die er al zijn, kan dat?

Ieder merk heeft de mogelijkheid om doormiddel van community / user generated content een community naar zijn of haar product te trekken. Een goed voorbeeld hiervan heb ik samen met DJ act Frequencerz gedaan in Dedicated to Hardstyle. Ze bestonden 10 jaar en wilde graag een album uitbrengen met hun favoriete tracks. Wie beter dan een community van 14 duizend leden, die ongetwijfeld veel van je muziek hebben gehoord, kan je dat goed vragen? Uiteindelijk kwam de top 10 van de community op het album. Het album was meteen uitverkocht!
Mocht je zelf nou ook graag de mogelijkheden voor een community, of het gebruikmaken van een actieve community, willen bespreken, kom dan gerust eens langs voor een goede kop koffie!

Het belang van een content- en activatiekalender voor communities

“Hoe kan het toch dat de ambassadeurs geen content meer in de community plaatsen? Ze waren zo enthousiast en goed bezig!” Deze vraag krijgen we bij Bind geregeld te horen. Na de start van een community of social intranet valt de conversatie stil. Community managers weten niet hoe ze hun kerngroep zover moeten krijgen om geregeld en langdurig content bij te dragen. Naast activatie en adoptie is het gebruik van een content- en activatiekalender een essentieel onderdeel om dit te realiseren. In deze blog behandel ik daarom een aantal aspecten rondom het gebruik van de kalender.

Lees verder
thuiswerken social intranet

Het gebruik van social intranetten tijdens Corona

“Waar community managers er vroeger nogal eens aan moesten trekken, lijkt het nu vanzelf te gaan.” Deze uitspraak is kenmerkend voor de actuele situatie ten opzichte van platformen die gebruikt worden voor social intranet en communities. Voor de crisis vergde het veel inzet van community managers om de adoptie van een platform goed te laten landen binnen een organisatie. Sinds mid-maart zie je daarin een duidelijke en snelle verandering. Bind stelde aan vijf leveranciers een aantal vragen over het gebruik van hun platform bij klanten en wat daarin opvalt.

Lees verder
working out loud

Working Out Loud als sleutel tot goed online samenwerken

Om goed samen te werken is kennis van wat je collega’s doen onontbeerlijk. Bovendien is onderling vertrouwen nodig om tot de beste resultaten te komen. Online vereist dat net wat meer aandacht van iedereen. Helemaal als je niet ook een fysieke plek met elkaar deelt. Working Out Loud is de sleutel om online efficiënt en prettig te kunnen samenwerken. 

Lees verder
niche community

Kansen voor community: Mensen hunkeren naar niche ervaringen

Het massale gebruik van social media heeft een tegenbeweging ingeluid. Steeds meer mensen trekken zich online terug in kleine groepen van gelijkgestemden. Hierin vinden ze opnieuw betekenis. In deze relatief besloten groepen -soms op social media, soms op speciaal hiervoor bedoelde community-platformen – ervaart men voor het eerst weer echt privacy en nabijheid. Maar hoe zien die nieuwe communities eruit, en hoe kunnen organisaties er hun voordeel mee doen? In deze blog ga ik op zoek naar die antwoorden. 

Lees verder

Hoe communities onmisbaar zijn in crisissituaties

Premier Rutte zei het al: “We moeten hier gezamenlijk doorheen en ons instellen op de beperkingen de komende tijd.” Veel mensen zijn thuis aan het werk. Dit geldt ook voor mij, mijn collega’s van Bind en veel van onze klanten. Vanuit Bind zijn we aan het kijken, hoe we nog meer online kunnen doen, zodat het werk voor onze klanten kan doorgaan. Elkaar niet kunnen ontmoeten is een beperking. Maar beperkingen zijn een voedingsbodem voor improvisatie en creativiteit en brengen het beste in mensen naar boven. In mijn eigen omgeving zie ik al hoe er initiatieven ontstaan om elkaar te helpen. Ieder vanuit zijn eigen expertise of mogelijkheden. Dat gebeurt niet alleen online, maar ook offline.

Lees verder
Photo by Retha Ferguson from Pexels

Mis je de leuke sfeer van kantoor? 9 tips om het ook online gezellig te maken met je collega’s

Misschien begin je het toch al een beetje te missen, de flauwe grappen van die ene collega, het praatje in de keuken of bij het koffieapparaat. En natuurlijk komt vrijdag de eerste vrijmibo-vanuit-huis er aan. Daarom zetten we de leukste manieren om informeel contact te houden met collega’s onder elkaar. Natuurlijk ook goed te gebruiken om de zieke collega’s een hart onder de riem te steken.

Lees verder