niche community

Kansen voor community: Mensen hunkeren naar niche ervaringen

Het massale gebruik van social media heeft een tegenbeweging ingeluid. Steeds meer mensen trekken zich online terug in kleine groepen van gelijkgestemden. Hierin vinden ze opnieuw betekenis. In deze relatief besloten groepen -soms op social media, soms op speciaal hiervoor bedoelde community-platformen – ervaart men voor het eerst weer echt privacy en nabijheid. Maar hoe zien die nieuwe communities eruit, en hoe kunnen organisaties er hun voordeel mee doen? In deze blog ga ik op zoek naar die antwoorden. 

Lees verder

Hoe communities onmisbaar zijn in crisissituaties

Premier Rutte zei het al: “We moeten hier gezamenlijk doorheen en ons instellen op de beperkingen de komende tijd.” Veel mensen zijn thuis aan het werk. Dit geldt ook voor mij, mijn collega’s van Bind en veel van onze klanten. Vanuit Bind zijn we aan het kijken, hoe we nog meer online kunnen doen, zodat het werk voor onze klanten kan doorgaan. Elkaar niet kunnen ontmoeten is een beperking. Maar beperkingen zijn een voedingsbodem voor improvisatie en creativiteit en brengen het beste in mensen naar boven. In mijn eigen omgeving zie ik al hoe er initiatieven ontstaan om elkaar te helpen. Ieder vanuit zijn eigen expertise of mogelijkheden. Dat gebeurt niet alleen online, maar ook offline.

Lees verder
Photo by Retha Ferguson from Pexels

Mis je de leuke sfeer van kantoor? 9 tips om het ook online gezellig te maken met je collega’s

Misschien begin je het toch al een beetje te missen, de flauwe grappen van die ene collega, het praatje in de keuken of bij het koffieapparaat. En natuurlijk komt vrijdag de eerste vrijmibo-vanuit-huis er aan. Daarom zetten we de leukste manieren om informeel contact te houden met collega’s onder elkaar. Natuurlijk ook goed te gebruiken om de zieke collega’s een hart onder de riem te steken.

Lees verder

Afscheid Eva – Tijd voor nieuw avontuur!

Vanaf het begin
In de afgelopen drie jaar dat ik werkzaam ben geweest bij Bind, heb ik Bind zien groeien van twee ZZP’ers naar een heuse BV en ik werd bovendien de eerste medewerker van Bind in loondienst. Sindsdien heb ik enorm veel geleerd, gedaan en meegemaakt. Bind heeft een belangrijke rol in mijn carrière gespeeld.

Mezelf inzetten voor het welzijn van de medemens is altijd iets geweest waar mijn hart sneller van is gaan kloppen. Dit is ook een van de redenen dat ik voor Peter en Kirsten bij Bind wilde gaan werken, maar dat het ook uiteindelijk het vervolg van mijn loopbaan zou gaan bepalen bij Slachtofferhulp had ik nooit gedacht.

Lees verder

Zonder strategie bestaat er geen duidelijk communitymanagement

“Als je fans hebt, heb je ook een community”. Hier zit natuurlijk een kern van waarheid in, maar een kleine nuance is wel noodzakelijk en betekent een wereld van verschil. Ik zou zelf liever willen zeggen: “Als je fans hebt kun je na gaan denken over een community”. Heb je een miljoen volgers op Facebook, dan heb je namelijk nog geen gemeenschap gecreëerd.

Lees verder

Hoe ga je om met negatieve community leden?

Voor elke community is het belangrijk dat de discussie over onderwerpen levend blijft. Interactie tussen leden in de vorm van vragen, likes, antwoorden en meningen helpt om de doelen van de community te realiseren, om nieuwe leden te werven en om de bestaande leden te activeren. Het is natuurlijk de bedoeling dat de discussie op een respectvolle, constructief kritische of zakelijke manier gevoerd wordt. Maar wat doe je, als leden of ambassadeurs onvriendelijk naar anderen zijn en zelfs beledigend optreden en de sfeer binnen de community negatief beïnvloeden? Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken.

Lees verder