Wat voor werk ga je doen? Wat is een community dan? Oh, dus het is weer iets online? Wat doen die communities dan? Gaan mensen daar vragen stellen en op anderen reageren? Maar die mensen zijn toch alleen maar negatief of klagen? Of zijn dat van die gekkies die niks te doen hebben? Waarom vind je dat leuk?
Hoe ga je om met negatieve community leden?
Voor elke community is het belangrijk dat de discussie over onderwerpen levend blijft. Interactie tussen leden in de vorm van vragen, likes, antwoorden en meningen helpt om de doelen van de community te realiseren, om nieuwe leden te werven en om de bestaande leden te activeren. Het is natuurlijk de bedoeling dat de discussie op een respectvolle, constructief kritische of zakelijke manier gevoerd wordt. Maar wat doe je, als leden of ambassadeurs onvriendelijk naar anderen zijn en zelfs beledigend optreden en de sfeer binnen de community negatief beïnvloeden? Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken.
Hoe Higherlevel veranderde van software leverancier voor haar community.
In de wereld van communities komt het niet vaak voor, dat men overstapt naar een andere softwareleverancier. Want wat doe je met de leden en alle content? Higherlever deed dit wel. Deze overstap is een uitzondering en een goede reden voor een interview door Bind met Mikky Vrolijk (communitymanager Higherlevel) en Maarten Goedvolk (DoReply).
Waarom communities onmisbaar zijn in de game-industrie
Communities zijn het onmisbare puzzelstukje die de levensduur van een game aanzienlijk vergroten. In mijn blogs die ik over de game industrie schrijf gaat het deze keer over hoe communities er voor kunnen zorgen dat je een game wilt blijven spelen. Zelfs nadat je hem al maanden geleden hebt uitgespeeld.
Online communities en accountability: een eerste aanzet via doelen
Al langere tijd wordt de vraag gesteld, hoeveel en op welke manier het vakgebied van communicatie daadwerkelijk bijdraagt aan bedrijfsdoelstellingen. Voor andere afdelingen zoals productie of verkoop of zelfs marketing is makkelijker met cijfers de toegevoegde waarde te bepalen. Daar wordt de term Return on Investment vaak bij gebruikt. Maar hoe dragen het imago, de reputatie van je bedrijf, het aantal opgeloste klantvragen of je social media kanalen bij aan je verkoopcijfers? Om aan de gevoelde noodzaak tot verantwoording nemen en verantwoordelijkheid afleggen van communicatie te voldoen, is daarom het begrip accountability geïntroduceerd.
“Als mensen anoniem zijn kunnen ze vrijuit praten en helemaal open zijn. En dat doen ze dan ook.”
Peter Heine is sinds 2012 community manager bij Kanker.nl. Een interview uit een reeks, die gedaan zijn voor het eerste boek van Bind.
“Ik wilde graag iets doen aan de toegankelijkheid van bioscopen voor slechtziende mensen”
Eveline Ferwerda is projectmanager bij het Bartimeus Fonds; een goed doel dat projecten mogelijk maakt voor mensen die blind of slechtziend zijn. Een interview uit een reeks, die gedaan zijn voor het eerste boek van Bind.
‘Het bij elkaar brengen van mensen is mijn belangrijkste skill’
Guido Jansen is communitymanager van Dutchento, de Nederlandse tak van Magento. Een interview uit een reeks, die gedaan zijn voor het eerste boek van Bind.
Community De Dijkwerkers
Nederlanders denken dat een watersnoodramp zoals in Zeeland nooit meer kan voorkomen. Jammer genoeg is dat niet waar. Met name door klimaatverandering is het weer grilliger geworden, de zeespiegel zal stijgen. Het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP, een samenwerkingsverband van alle waterschappen en Rijkswaterstaat) heeft als taak om de risico’s via dijkversterkingsprojecten tot een minimum te beperken. Die opgave kan alleen gerealiseerd worden door gezamenlijk als community op te treden en kennis, innovatie en menskracht voor elkaar beschikbaar te stellen. De community is dus essentieel voor het slagen van het programma.
De bedrijfsvoering van morgen
Misschien wist je het nog niet, maar iedereen is lid van meerdere communities. Dus ook jij! Je familie, je vriendenkring, de straat waar je woont, je collega’s. Het zijn allemaal communities waar je deel van uitmaakt. Meestal zijn dit ‘natuurlijke’ communities. Hoe organiseer je communities, die niet zo voor de hand liggen?