Hoe integreer je een online community in de organisatie?

Helaas zijn er nog te veel online communities die helemaal los staan van de organisatie die ze faciliteert. Het zal je niet verbazen dat deze netwerken een sluimerend bestaan leiden. Om een community tot volle wasdom te brengen, zal deze volledig moeten worden ingebed in de organisatie. Voor zowel de deelnemers van de community, als de medewerkers van de organisatie staat er dan pas daadwerkelijk wat op het spel. Maar hoe doe je dat?

Lees verder

We hebben meer digitale leiders nodig

Als we bij een klant komen, hopen we altijd dat het bestuur online netwerken volledig omarmt. Een social intranet of online community tot een succes maken wordt zoveel makkelijker met een bestuurder die er helemaal voor gaat. Een digitale leider die het goede voorbeeld geeft en niet opgeeft bij de eerste de beste weerstand. Maar wat is nu eigenlijk een digitale leider en wat doet zo iemand? 

Lees verder

Mijn eerste week als nieuwe collega bij Bind

Deze maand ben ik begonnen bij Bind, de professionals op het gebied van community building. Na enkele jaren gewerkt te hebben bij Tele2 als community manager, ga ik voortaan voor verschillende opdrachtgevers communities opzetten en beheren. Waar ik eerst het beheer had over één community, ga ik nu verschillende organisaties begeleiden en adviseren. Een grote stap, maar ik heb er zeer veel zin in.

Lees verder

Online samenwerking, coöperatie en netwerken: De verschillen

Als je van de buitenkant naar een online community als Wikipedia kijkt, lijkt het een strak geregisseerde groep van miljoenen mensen met schijnbaar continu hetzelfde doel voor ogen. Kijk je wat nauwkeuriger dan zie je allerlei soorten leden, die vanuit verschillende motivaties aan totaal uiteenlopende activiteiten werken. Simultaan lopen er samenwerkingen, diverse netwerken, coöperaties en gecoördineerde activiteiten. Begrip van de verschillen hiertussen is essentieel voor goed communitymanagement. 

Lees verder

Een succesvol social intranet begint bij goed beheer van de groepen

Een onbeheerd social intranet kent vaak een wildgroei aan groepen. Bij een klant kwamen we zelfs groepen tegen van een individu, die deze alleen voor zichzelf gebruikte als extra harde schijf voor zijn bestanden. Goed groepsbeheer zorgt er ook voor dat je intranet geen begraafplaats wordt van lang vergeten initiatieven. Proactief beheer kan hier het verschil maken. 

Lees verder

De organisatie van de toekomst opereert als een community

Een nieuwe manier van werken is nodig om de eisen van het digitale tijdperk het hoofd te bieden. Neem nou het nemen van beslissingen. De tijd die dat kost via een ouderwetse beslisboom heb je als organisatie niet meer. De toekomst ligt bij organisaties die bestaan uit verschillende autonoom handelende communities binnen het grotere geheel (‘pods’). 

Lees verder

Community als middel voor organisatieverandering

Hoe groter en formeler de organisatie, hoe meer immuun voor verandering. Voor communities of sociale intranetten betekent dit dat het na implementatie nog veel tijd kost om gedrag van medewerkers te veranderen. Moet je dan eerst de organisatiecultuur aanpakken voordat je een sociaal platform aanschaft? Nee, in deze blog laat ik zien dat het aanbieden van een sociaal platform aan medewerkers instrumenteel is voor elke grootschalige organisatieverandering. 

Lees verder

Vijf redenen waarom Reddit op dit moment de leukste online community is

Op Reddit staan spontaniteit, eerlijkheid en lol centraal. Op de van origine Amerikaanse community blijf je doorklikken als je er eenmaal verzeild bent geraakt. Er is onder andere te zien hoe vreemden openhartige gesprekken met elkaar voeren, hoe online bewegingen zijn ontstaan en hoe malle creatieve ideeën -waar ergens anders geen plek voor is- hier wel aanslaan. 

Lees verder

Worden Facebookgroepen de nieuwe online communities?

Voor de goegemeente is het onderscheid tussen social media en online communities niet altijd duidelijk. Het is zo dat er heel veel echte communities op social media zijn ontstaan. Maar toch adviseren wij over het algemeen niet om social media hiervoor in te zetten als het ook met een eigen sociaal platform kan. Maar met de nieuwe Facebookgroepen kon dat wel eens anders worden. 

Lees verder