Verschillende planten in potten

Sinds kort werk ik voor Bind als Community Management Consultant. Maar wat betekent dat? Wat is Community Management? Als communities groepen mensen zijn met dezelfde focus, dan is communitymanagement het proactief ontwerpen, ontwikkelingen en activeren van de community. Het is een professionele aanpak, gebaseerd op relevante data, om mensen te verbinden met elkaar rond een gemeenschappelijk doel. Het gaat om bruggen bouwen en toegevoegde waarde creëren.

Mijn achtergrond ligt binnen interne communicatie, digitale communicatie, intranetten en digital workplaces. Ik heb voor grote internationale organisaties in het Verenigd Koninkrijk en Nederland gewerkt. Daarbij concentreerde ik me op digitale platformen en wie daarbinnen de verbinding, communicatie en samenwerken kon verzorgen. Bij Bind ga ik meer van hetzelfde doen. De focus blijft hetzelfde. Namelijk mensen helpen om te gedijen in de digitale wereld.

Digitale middelen hebben de mogelijkheden om te verbinden, te communiceren en samen te werken enorm versneld. Organisaties kunnen klanten, partners en medewerkers nu vrij makkelijk verbinden, om met elkaar producten, diensten, problemen en ideeën te bespreken. Helaas wordt dit vaak zonder een duidelijk doel gedaan. Het wordt reactief beheerd of is uitsluitend gericht op een zakelijke doel, zonder de bredere behoeften van de community te begrijpen. Communities zijn organisch, missen vaak de broodnodige zuurstof om te overleven en tot bloei te komen.

Digitaal tuinieren

Community management is digitaal tuinieren. Het begint met het plannen van een aanpak, het planten van de eerste zaadjes om vervolgens de eerste knopjes van de community te verzorgen. Zo zorg je ervoor dat de gemeenschap kan groeien en volwassen kan worden.

Het maakt niet uit of de community wordt ingezet als een middel voor organisatieverandering of als krachtig instrument voor elke school; de ingrediënten van elke geslaagde online community zijn:

  • Strategie: Een duidelijk doel voor de community en een pad om dit te bereiken.
  • Groei: Meer mensen verbinden en zorgen dat ze actief zijn.
  • Inhoud: Inhoud is koning, de beste inhoud leidt tot interactie.
  • Offline en online evenementen: Om leden te verbinden en te activeren.
  • Moderatie: Maak het makkelijk zodat leden kunnen bijdragen en deel uitmaken van de gemeenschap.

Dus voor mij is Community Management een voortzetting en groei van het werk dat ik altijd heb gedaan, mensen helpen gedijen in de digitale wereld. Interne communicatie afdelingen gaan van zenden van informatie naar het faciliteren van dialoog en discussies. Social intranetten en digitale platformen maken een moderne organisatie. Ze helpen om verbinding te maken, te communiceren en samen te werken.

Community Management is de verbinde factor in veel digitale initiatieven. Als je worstelt met jouw interne of externe community en behoefte hebt aan ondersteuning:

Misschien kan Bind je helpen.

Auteur

Dan Leonard

Reacties