De community manager is vrouw, millennial en hoog opgeleid. Ze is over het algemeen enthousiast over haar werk maar maakt zich grote zorgen over giftige online discussies, de balans tussen werk en privé en de erkenning van het werk in de organisatie.

Dat zijn zomaar wat feiten uit een grote enquête die is uitgevoerd door een Australische vereniging voor community managers. Een onderzoek dat inzicht moet geven hoe het beroep ontwikkelt in een tijd waarin de digitale wereld steeds meer in een slagveld lijkt te veranderen. Of zoals Vanessa Paech van ACM schrijft: “We staan voor een lawaaierige, gefragmenteerde wereld waar vertrouwen in gevaar is, sociale media worden vergiftigd door trollenlegers en desinformatie de ronde doet. Wij zijn uitgeput, kwetsbaar en verdeeld. Maar te midden van dit mijnenveld bieden communities en degenen die ze bouwen hoop. Dat zijn de netwerken die zijn gebouwd op empathie, vertrouwen en hulp. Ons werk biedt constant bewijs dat vreemden van elkaar door gedeelde interesses en intenties samenwerken om waarde te creëren. Community specialisten kunnen helpen de onrust te doorstaan. Misschien zijn ze wel meer dan ooit nodig.”

Gevraagd naar wat het werk zo leuk maakt geven veel community specialisten aan dat creativiteit, verbinding, een positieve bijdrage leveren en het helpen van mensen de belangrijkste drijfveren zijn. En vrijwel alle community managers werken gewoon op een kantoor en dus niet uitsluitend thuis. Het in bepaalde kringen heersende beeld van de medewerkers die in badjas lekker lui vanuit huis postjes maken op sociale media kan dus ook definitief naar het rijk der fabelen worden verwezen. Er zijn juist grote problemen die het werk van community managers tegenwoordig zwaar maken.

Vuilspuiterij
Want wat community managers het liefste zouden veranderen in hun werk is de dagelijkse stroom van vuilspuiterij die de doorgaans dikke huid toch weet door te dringen. Dit wordt ervaren als een groeiend probleem. De toon op het internet wordt met de dag scherper en community managers worden volgens het onderzoek vaker geconfronteerd met hatelijke, persoonlijke berichten. Het rapport concludeert dat veel community managers verlangen naar een wereld waar het niet loont om te provoceren en te intimideren en waar mensen in alle veiligheid en respect hun mening kunnen uiten.

De balans tussen werk en privé
Het gebrek aan een gezonde balans tussen werk en privé wordt door een enkele community manager zelfs als schrikbarend ervaren, terwijl anderen vinden dat het erbij hoort. Feit is dat het altijd ‘aan’ moeten staan iets doet met de gezondheid en het welbehagen van veel community managers. Zeker op het moment dat het werk ook nog eens intern negatief beoordeeld wordt, bijvoorbeeld als de community manager niet ‘gezien’ wordt tijdens ‘kantooruren’.

Onvoldoende ingezet
Erkenning en herkenning zijn dan ook aandachtspunten voor de organisaties die community specialisten inzetten voor hun diensten en producten. Volgens het onderzoek zijn veel community managers gefrustreerd over het gebrek aan betrokkenheid bij de strategie van de organisatie. Of zoals een respondent aangeeft: “We worden eigenlijk niet genoeg ingezet. In ieder geval niet op de goede manier.”

Het uitgebreide en zeer ACM Survey 2018 is hier te downloaden. Laat in de comments of in de Facebook-groep weten wat je er van vindt. Het staat boordevol interessante data en inzichten waar iedereen wel wat mee kan. Deel het gerust in deze groep als je een topic wat verder wilt bespreken.

Auteur

Jaap den Ouden

Reacties