Helma Schellen, was communitymanager van s2m in Eindhoven Strijp S maar is nu marketingmanager bij Seats2meet. Er is geen opvolging geweest. De prioriteit ligt bij marketing en de verhuur van de zalen en niet bij het managen van de community. Een interview uit een reeks, die gedaan zijn voor het eerste boek van Bind.

Hoe lang bestaat de community al? Sinds 2014 ben ik de communitymanager hier geweest. Seats2meet bestaat al 12 jaar en in die tijd is er op alle locaties én online een flinke community ontstaan

Uit hoeveel leden bestaat de community? Bij Seats2meet Eindhoven Strijp-S zijn dat dagelijks 20-50 – veelal zelfstandig ondernemers- ten opzichte van 70/80 vroeger.

Hoe zou je de cultuur van de community omschrijven?

De community is vrij homogeen;50/50 mannen/vrouwen. Vroeger was het imago dat er veel werklozen zaten, dat is absoluut niet zo. Er zijn heel veel diverse kenniswerkers aanwezig.  Men komt er graag vanwege het “thuisgevoel”. In Eindhoven zijn er veel leden die werken in de ICT/developmenthoek en coaches. Er zijn veel kenniswerkers in loondienst die niet iedere keer naar kantoor willen afreizen maar zich wel kunnen concentreren. Wie zich wil concentreren doet meestal oordoppen in maar anders zijn  gewoon benaderbaar.

Maken jullie gebruik van een communityplatform? Zo ja, welke?

Seats2meet heeft vanaf de start zelf actief aan een community gebouwd.  Ronald van der Hoff is een visionair op het gebied van ondernemerschap en ontwikkelde samen met Cyberdigma dit platform. Ook met die nieuwe AVG, hoe ga je dat zo vormgeven dat het ook nog functioneel wordt? Ronald heeft dat bedacht.

Iedereen kan een S2M locatie starten, maar als je geen verhuurbare ruimtes hebt ben je “inspired by”. Verhuur je wel zalen, betaal je fee en kun je gebruikmaken van de branding en andere uitingen volgens het Seats2meet concept.

Welke middelen (social media, CRM, nieuwsbrief etc.) zetten jullie nog meer in voor de community? Op welke manier doen jullie dat?

Nieuwsbrief, Linkedin groepen en – pagina’s, Facebook. Linkedin Sales Navigator wordt gebruikt om het netwerk op te bouwen.  Helma werkt voornamelijk met Hubspot. De landelijke Nieuwsbrief wordt centraal door de locatie Utrecht. Voor de locaties Eindhoven, Den Bosch en Tilburg doet Helma zelf. Ook het netwerken via Linkedin, Facebook en Instagram facebook doet Helma.

Hoe is de community ontstaan?

De 3 eigenaren (voorheen alle 3 werkzaam bij DHL) van de Seats2meet locatie in Eindhoven (Luc Van der Keilen, Roger van den Berg en Marcel Nicolaas, zijn bij Seats2meet in Utrecht gaan kijken en vonden het concept zo gaaf dat ze dit ook wilden.  Zij zijn zelfstandig ondernemers die elke locatie naar eigen inzicht runnen en vorm geven De doelgroep dat Seats2meet bezoekt gaat van zelfstandig ondernemer, naar MKB naar multionationals zoals Philips. 

Qua marketing wordt alleen gefocust op de zaalverhuur en niet op de flexplekken. Dit is niet nodig, men kent het concept en het wordt vanzelf gevonden.

Wat is het doel van de community? 

Het doel van de community is Kennisdelen en  mensen aan elkaar koppelen. Kruisbestuiving is heel interessant en daarmee een unieke kans voor grote bedrijven die een ruimte huren. Dit wordt nu te weinig gedaan. Helma probeerde dit te doen door dit steeds te blijven communiceren als er bedrijven komen om te huren en de mensen die er zitten in de community een duwtje in de rug te geven om naar de corporates toe te stappen. In Brabant loopt men niet met de borst vooruit dus dat was wel een uitdaging.

De community heeft alle kansen zelf wat te organiseren maar zonder communitymanager gebeurt er  niet zoveel. Het gaat niet in ieder geval niet vanzelf. 

Wordt dat doel gehaald en hoe meet je dat?

Mensen stappen niet makkelijk op elkaar af en zijn vaak gefocust op hun werk.  S2M paspoort meet wel wat je hebt gedaan; aantal vragen gesteld/beantwoord en inzicht in het aantal boekingen.  Het aantal relaties dat op de werkvloeg behaald is is niet meetbaar , maar er zijn zeker successen geweest.

Flexwerken is een USP van Seats2meet, niet de corebusiness. Dat is het verhuren van de zalen. Vandaar dat Helma zich meer met marketing is gaan bezighoude. 

Kun je voorbeelden geven van concrete output die de community heeft gerealiseerd?

Tot 2 jaar geledenwerden er regelmatig evenementen georganiseerd waarin men elkaar kon ontmoeten en kennis kon maken, meestal  met workshops e.d. De workshops bestonden vaak uit 2 rondes zodat de workshouderde eerste ronde deelnemers ontving die hij/zij al kende,  en in de tweede ronde mensen uit de andere workshops. Dus dubbel kennisdelen en je eigen bedrijf daarmee vermarkten.  

Wat halen de leden uit de community? Heb je daar voorbeelden van? 

Contacten en kennis. Omdat er veel contacten op de locatie ontstaan is dit de grootste kans om kennis te delen.  Online werkt het zo: Je checkt in bij de ingang en je ziet meteen wie er zijn en wie wat doet. Met hen kun je dus in contact komen gedurende de dag bij S2M. Je kunt gedurende de hele dag gratis koffie en thee gebbruiken er koffie/thee halen. 

Is er een communitymanager aangesteld? Wat is zijn/haar rol?

Er is geen communitymanager meer, Seats2meet Eindhoven, Den Bosch en Tilburg gaan onderzoeken op welke wijze je meer kunt gaan ontwikkelen.

Zijn er los daarvan nog (vrijwillige) moderatoren aangesteld? Wat doen zij? 

Nee Helma modeerde alle kanalen en heeft nooit moderatoren gehad. 

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt met deze community?

De manier waarop Helma  er is ingerold en de kansen die je hier krijgt. Helma  kwam hier, wetende dat zij haar baan zou verliezen. Zij werd toen heel warm onthaald en gevraagd om wat te organiseren voor de community. Dat is zij  gaan doen en van t een kwam het ander. Je krijgt hier heel veel kansen en vertrouwen en dat is echt heel bijzonder. Helma heeft het persoonlijk meegemaakt en die kans gekregen en is daar eeuwig dankbaar voor. Maar geloof haar niet, ga het zelf ervaren.

Waarover gaan de gesprekken tussen communityleden? Heb je daar wat voorbeelden van?

Vaak is dat marketing/sales gerelateerd: zo is voor veel ondernemers nieuwe klanten krijgen moeilijk. Maar ook, iemand gaat verhuizen en een aantal mensen uit de community komen je helpen.  Er is een goede positieve energie.

Wat voor activiteiten organiseren jullie voor de community? Heb je daar voorbeelden van?

Zo was er maandelijks de Social Friday, met regelmatig kennisevenementen en workshops. 

Organiseren jullie ook bijeenkomsten of events? Heb je daar voorbeelden van?

 Bedrijven die bij Seats2meet een ruimte boeken kunnen hun evenement ook bekendmaken via de kanalen van Seats2meet.

Hebben jullie een kerngroep van ambassadeurs aangesteld?

We hebben nooit actief een kerngroep samengesteld. Veelal gaat het organisch.  Bezoekers die enthousiast zijn over onze meetingspaces of workspaces vertellen hun ervaringen graag verder.

Laten jullie ook off-topic onderwerpen toe? Zo ja, waar gaan die over? 

Ja dat kan zeker maar het gebeurt niet veel. De informele gesprekken vinden toch het meest op de locaties zelf plaats, met een gratis kopje koffie er bij. 

Auteur

Eva

Reacties