Op 30 oktober was ik in Hilversum bij het event Cross Media Cafe. Cross Media Cafe is georganiseerd door Media Perspectives en Beeld en Geluid. Het thema van de bijeenkomst: “Hoe bouw je communities”? Verschillende sprekers spraken over alle tips en tricks en hoe je de community tot een succes maakt. Hieronder een kleine samenvatting van de sprekers:

DUBLAB

Alejandro Cohen is met zijn online radio community een heuse pionier te noemen op het gebied van het opbouwen van een community. Nog voordat social media de manier werd om reclame voor te maken had Cohen al een community weten te vormen rondom Dublab. Hoe hij dit deed? Offline, door middel van het organiseren van zo veel mogelijk events. “Dublab zit diep in het DNA geworteld van de gebruikers. We plannen geen heftige marketing campagnes, maar houden het losjes”, aldus Cohen. We gaan wel degelijk in zee met partners die ons sponseren, maar die moeten wel like-minded zijn. Denk aan Ableton, Pioneer of Roland.

RED LIGHT RADIO

De volgende spreker, Hugo van Heijningen, is de oprichter van Red Light Radio. Dit radiostation, gevestigd in een oud bordeel op de wallen is begonnen met een aantal vrienden die het leuk leken om plaatjes te draaien in een van de meest iconische plekken in Amsterdam, The Red Light District. Ze deelden hun momenten op social media en al snel haakten steeds meer bekenden en en gelijkgezinden aan. Een schoolboekvoorbeeld van het opzetten van een community dus: Buzz creëren via social media om de community vervolgens een steeds rijkere en meer diverse plek te laten worden. Ze broadcasten overal online en je kunt er naar luisteren zoals jij dat wilt. Red Light Radio is daarnaast volledig non-profit georganiseerd. Aan het radiostation zelf verdienen ze niets. Ze organiseren daarnaast op festivals events waar ze hun geld mee verdienen. Hun community leeft letterlijk van events.

Wat maakt Red Light Radio méér dan een spotify playlist? “De mensen”, aldus Hugo van Heijningen. “Het is bij ons mogelijk dat een Heavy Metal liefhebber in contact komt met een Jazz liefhebber en vervolgens een gezamenlijke passie voor Horrorfilms blijken te hebben, zodat ze een nieuw station over hun passie voor Horrorfilms kunnen beginnen”. Ook dit alles, het ontmoeten en het elkaar leren kennen, gebeurt bij Red Light Radio offline.

DE EFFENAAR

Volgens Tijs Heesterbeek van poppodium De Effenaar, draait een community vooral om het creëren van magische momenten. Zijn visie is om van De Effenaar een community te maken, waarin De Effenaar fungeert als hub tussen artiest en start ups. Zo kan een start up die bijvoorbeeld gespecialiseerd is in het maken van augmented reality visuals dankzij bemiddeling van het poppodium in contact worden gebracht met een artiest die daar een optreden heeft en kan het concert een nieuwe dimensie krijgen.

WIKIPEDIA

Het is eigenlijk de rode draad van de avond. Offline events zijn van levensbelang voor het succes van een community. Zelfs Wikipedia, zo stelt Hay Kranen (Wikepedian in Residence voor Het Nationaal Archief en de Koninklijke Bioliotheek), hebben baat bij gezamenlijke schrijfsessies en events voor menselijk contact. Een community draait om gezelligheid waarbij iedereen het gevoel heeft deel te mogen nemen. Wikipedia kampt in dit geval wel met een gender gap. Het overgrote aandeel van geschreven artikelen zijn afkomstig van mannen. Ook hier los je met offline events een hoop problemen op volgens Kranen. Zo werd de Techstorm in het leven geblazen. Een event waarbij de focuspunt ligt op participatie van vrouwen.

DE MONITOR

Cyril Snijders (KRO NRCV) gebruikt het community principe om een nieuw nieuwsitem op te zetten, genaamd: De Monitor. Er worden verhalen die vanuit het publiek komen, met als doel zogeheten ‘systeemfouten’ van het alledaagse leven aan te tonen. Het grote idee hierachter? 10 mensen weten meer dan 1 en tipgevers worden meer betrokken bij het maken van nieuws. Snijders spreekt hier van de ultieme crowdfunding en noemt het dan ook trots ‘crowdparticipatie’. 

OUDERS VAN NU

Hilde Tholen is, net als Alejandro Cohen, offline begonnen met de community. Voordat het een website was, was het een tijdschrift. Het platform ouders van nu is eigenlijk een combinatie van een community of circumstance en een community of interest. Je krijgt namelijk geen handleiding bij het zijn van een ouder, maar je bent het wel. Tholen implementeert op interessante wijze de tijdlijn van zwangerschap naar het zijn van ouder in het gebruik van de community. Zo kun je direct aangeven hoeveel weken / maanden je al zwanger bent en stap je direct in een op maat gemaakte customer journey op basis van jouw zwanger- of ouderschap. Ze werken met give aways in de vorm van babyboxen met daarin handige tijdschriften, producten en informatie waar een beginnend ouder écht iets aan heeft. Hun community aanpak is vooral online. Ze houden bijvoorbeeld Facebook spreekuren waarin een specialist live gaat en mensen hun vragen kunnen stellen.  

WE LOVE COMMUNITIES

Maartje Blijleven (we love communities) sloot de middag af met een aantal lessen voor het succesvol opzetten van een community. Volgens Blijleven is de tijd waarin we nu leven de ideale tijd om communities in te zetten om mensen aan elkaar te verbinden en om onze doelen te bereiken. Ze zijn een essentieel deel van je marketing en communicatiemix. De lessen puntsgewijs:

  1. Doe onderzoek
  2. Schrijf een community strategie op basis van je bedrijfsdoelstellingen
  3. Soort community
  4. One of voice tone of visual
  5. Zorg voor een goede buy in van het management
  6. Start je community
  7. Wijs een moderator aan met passie voor het onderwerp
  8. Stel community regels op
  9. Content en planning. Begin alvast met waardevolle content in je community te zetten
  10. Bedenk een ludieke actie om minimaal 100 mensen mee te krijgen die direct aanhaken bij de community
  11. Activeer je community

CONCLUSIES

Aan de hand van de sprekers zouden we kunnen concluderen dat een community vooral succesvol is bij het organiseren van geslaagde offline events. Is dit anno 2018 ouderwets gedacht, of onderschatten we dan de kracht van offline omgevingen? Duidelijk is wel dat voor veel community managers online activatie nog steeds een vraagstuk is en dat hier nog veel nieuwe inzichten in te vergaren vallen. Mijn mening? Blijf altijd onderzoek doen naar succesvolle manieren om online activatie te bewerkstelligen. Maak de online ervaring uitgebreid door middel van diep gepersonaliseerde accounts en maak gebruik van interactieve livestreams (zoals de Facebook spreekuren bij Ouders van Nu bijvoorbeeld). Wat is de juiste mix tussen online en offline events? Hoe zien jullie dit voor je? Graag lees ik jullie reacties en bevindingen!

 

 

Auteur

Pieter Veen