Misschien wist je het nog niet, maar iedereen is lid van meerdere communities. Dus ook jij! Je familie, je vriendenkring, de straat waar je woont, je collega’s. Het zijn allemaal communities waar je deel van uitmaakt. Meestal zijn dit ‘natuurlijke’ communities. Hoe organiseer je communities, die niet zo voor de hand liggen?

Bedrijven en organisaties zijn zich door de opkomst van sociale media gaan realiseren, dat marketing op de traditionele manier niet langer werkt. Het produceren van reclame en dat gericht of ongericht de wereld insturen, brengt tegenwoordig weinig effect meer. Klanten geloven niet meer kritiekloos wat je ze vertelt. Reputaties en imago’s worden tegenwoordig gebouwd op de meningen en betrokkenheid bij producten en organisaties, profit en non-profit. Participatie is het toverwoord. Communities zijn een prima middel om dit vorm te geven. Een community geeft het nodige vertrouwen om met elkaar in contact te komen, elkaar te helpen en kennis te delen. En welke organisatie wil dat nou niet?

Voorbereiding

Sinds 3 juni werk ik als community consultant bij Bind. Voordat ik drie jaar geleden bij de overheid begon met het bouwen van een community platform voor kennisdeling over hoogwaterbescherming (Dijkwerkers), was ik me ook niet bewust van de invloed die een professioneel begeleide community kan hebben. Zoals met veel dingen, is ook hier een goede voorbereiding het halve werk.

Kirsten Wagenaar hielp bij de start met de basisvoorwaarden van het bepalen van een manager en ambassadeurs, het vaststellen van doelen en het opstellen van een contentkalender.

Motivatie

Toen de community van Dijkwerkers eenmaal begon te lopen en te groeien, was dat voor mij een extra motivatie. Mijn vorige communicatiefuncties waren er vooral op gericht om informatie aan doelgroepen te zenden, niet om samen met een doelgroep te delen. Dat vind ik het onderscheidende aan communities. Je werkt met elkaar samen. Als communicatie adviseur bij de overheid ben je vaak bezig met het opstellen van plannen, die nog altijd sterk gericht zijn op (offline) middelen. Daarbij miste ik geregeld dynamiek. Communities hebben dat voor mij wel.

Bij Bind wil ik graag meebouwen aan communities die de betrokkenheid bij collega’s onderling of tussen een organisatie en zijn klanten versterken. Dan ben je direct bezig met de mensen die er deel van uitmaken. Dat is voor mij de bedrijfsvoering van morgen!

Auteur

Joop van Vliet

Reacties