ONZE DIENSTEN

COMMUNITY STRATEGIE

Ontwikkeling van een strategie voor een succesvolle online community. Hierin staat beschreven welke doelgroepen meegenomen worden, wat de doelstellingen zijn met de daarbij behorende key performance indicators (kpi’s), hoe de positionering van de community is ten opzichte van andere kanalen, hoe de groeifasen van de community verlopen, hoe community management wordt georganiseerd en hoe leden en ambassadeurs betrokken en geactiveerd worden.

COMMUNITY MANAGEMENT

Tijdelijke ondersteuning van het gebruikers- en functioneel beheer van de community. Bind borgt de activiteit van de community met een content- en activiteiten kalender die is gebaseerd op de community strategie. Deze kalender bevat een dagelijkse uiteenzetting van alle geplande activiteiten. Hierin staan bijvoorbeeld discussie starters, blogs, interviews, lijstjes, conference calls en/of bijeenkomsten.

COMMUNITY TRAINING

Bind geeft uitgebreide trainingen op gebied van community management. Nieuwe communitymanagers in organisaties worden opgeleid door hen ‘on the job’ te trainen. Daarnaast geeft Bind incompany trainingen en trainingen op kantoorlocatie in Utrecht. Van complete masterclasses tot specifieke onderdelen zoals moderatie; alles is mogelijk.

SOFTWARE SELECTIE, IMPLEMENTATIE EN ADOPTIE

Bind helpt bij de selectie van de juiste software voor de ondersteuning van de community. Op basis van een functionele eisenlijst wordt een eerste marktverkenning gedaan. Daarna worden drie tot vijf partijen uitgenodigd voor een pitch. Hieruit worden twee software oplossingen geselecteerd waarmee, samen met de beoogde community leden, een proof of concept wordt doorlopen. Na de definitieve keuze helpt Bind om de live-gang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Er vindt altijd eerst een live-gang ‘onder water’ plaats voor een beperkt aantal leden.

SOCIAL INTRANET / SOCIAL BUSINESS

Bind ondersteunt bij de implementatie, adoptie en activatie van een social intranet. Op basis van ruime ervaring hanteert Bind hiervoor een andere aanpak dan voor een community met externe doelgroepen.Wij helpen organisaties om transparanter te communiceren, de buitenwereld naar binnen te halen en efficiënter samen te gaan werken (‘agile’). Ook op dit vlak biedt Bind een ruim aanbod aan trainingen op het gebied van community ontwikkeling en beheer. 

DIGITAL WORKPLACE / DIGITALE TRANSFORMATIE

Zowel prive als het op het werk worden tools zoals Dropbox gebruikt om bestanden te bewaren, Whatsapp om met teamleden te praten en Trello om todo’s in bij te houden. Hoe faciliteer je als organisatie dat medewerkers de juiste tools hebben om hun werk zo efficient mogelijk te kunnen doen? Bind ondersteunt bij het opzetten van een digital workplace strategie en begeleidt de organisatie bij deze overgang.

ORGANISATIE ADVIES

Om de vruchten van online communities te plukken, zal de organisatie zelf ook meer als een netwerk moeten gaan werken. Hiervoor plannen we interactieve sessies voor medewerkers en managers. Daarnaast starten we met een interne community zodat de organisatie kan ‘droogzwemmen’. Een van de methoden die we behandelen is ‘working out loud’: Het delen van je werk in (online) netwerken.  

IDEATION / CO-CREATIE

De consument van nu wil geen passieve rol meer, maar invloed uitoefenen op het eindproduct. Bind geeft aan hoe klanten of leden een actieve rol kunnen pakken in het meedenken over organisatiestrategie en proposities. Hiervoor stellen we een strategie op met concrete doelstellingen. 

VERANDERMANAGEMENT

De meeste verandertrajecten zijn gedoemd om te mislukken omdat ze top-down worden ingestoken. Wij geloven dat je voor echte veranderen een ‘beweging’ tot stand moet zien te brengen. Wij zetten communities in om de top van de organisatie (formele leiders) samen met de voorlopers in de organisatie (informele leiders) een toekomstvisie te laten formuleren. Hierdoor wordt de beoogde verandering van iedereen.

ONZE EXPERTISE

Positionering en strategie

Om te kunnen kiezen voor de juiste positionering is kennis nodig van eventuele concurrenten, de doelgroep en online gedrag (benchmarking). Strategisch is het van belang om een duidelijk antwoord te formuleren op de vragen “what’s in it for them” en “what’s in it for us”. Wat gaat de community opleveren voor zowel deelnemers als de faciliterende organisatie erachter?

Organisatie

Na het bepalen van de positionering en community strategie wordt de techniek ingericht. Business requirements en bijbehorende user stories zijn hierbij leidend. Bind ondersteunt tijdens het hele proces van software leverancier selectie of inrichting van een maatwerk platform. Ook wordt in deze fase het community management belegd en afspraken gemaakt over de diverse content voor de community.

Livegang, activatie en beheer

Tijdens livegang is het tijd om alle nieuwe tooling en werkprocessen te toetsen en aan te scherpen. Juist om deze reden is het goed om eerst 2 maanden ‘onder water’ live te gaan. Na livegang kan het platform volop gebruikt worden. Om toekomstige deelnemers goed te laten landen op het platform is het goed om ‘de kroeg gevuld te hebben’. In deze fase gaat het dus vooral om werving en activatie aan de hand van o.a een content en activiteiten kalender