Steeds meer bedrijven hebben interesse in het opzetten van een community. Ben jij een community manager die de mooie uitdaging heeft om zo’n community te faciliteren? Bij deze drie tips die je helpen om een goede start te maken. 

  1. Zorg voor realistisch verwachtingsmanagement. 

Het opstarten van een community vraagt om een investering in tijd en geld. Wanneer de directie hiermee akkoord gaat wordt verwacht dat er meetbare resultaten zijn binnen een bepaalde periode. Zorg ervoor dat je het MT vanaf de start betrekt en laat zien welke resultaten realistisch zijn binnen jaar. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat tussentijds de druk wordt opgevoerd en de focus komt te liggen op snelle groei (marketing) in aantallen in plaats van kwaliteit van gesprekken en het faciliteren van verbindingen (community). Bij onrealistische verwachtingen wordt vaak  te snel de stekker eruit getrokken. Dat is zonde, aangezien communities tijd nodig hebben om hun vruchten af te werpen. 

  1. Start met het betrekken van collega’s die baat hebben bij het succes van de community

Weinig werknemers binnen organisaties zitten te wachten op extra taken. Het kan daarom een uitdaging zijn om intern ambassadeurs te vinden die zich willen inzetten voor de community. Een goed begin is om je te verdiepen in de verschillende rollen binnen de organisatie, de doelstellingen en uitdagingen en in gesprek te gaan met collega’s die voordeel kunnen halen uit de community. Afhankelijk van de doelstelling van de community kunnen dit bijvoorbeeld collega’s zijn die te maken hebben met klant of relatiebeheer of innovatie en kennismanagement. Ga een op een met hen in gesprek, formeel en informeel, en begin met goed te luisteren wat er bij hen speelt. Je doel is niet om de community intern te ‘verkopen’, maar om echt waarde te leveren. Dit kan alleen als de community daadwerkelijk in staat is om problemen op te lossen.

  1. De kracht van herhaling

Tot slot, zorg ervoor dat collega’s op verschillende plekken steeds weer herinnerd worden aan de meerwaarde van de community. Velen zullen wel eens het woord ‘community’ hebben gehoord, maar wat het nu precies voor hen kan betekenen is vaak nog een raadsel. Blijf op de radar van collega’s  door successen te delen op het intranet, deel te nemen aan sociale evenementen waar je collega’s op informele wijze kunt vertellen over de community en stem met HR af hoe je nieuwe collega’s kunt informeren over het bestaan van de community. Zorg ervoor dat je in alle communicatie steeds weer aankaart en met resultaten laat zien wat de meerwaarde van de community is en welke uitdagingen het oplost. 

Bouw samen met ons een community!

Maak kennis met Bind en hoor meer over onze aanpak.

Verandermanagement in 3 stappen:

  1. Concept ontwikkeling
  2. Tooling /techniek
  3. Beheer van community management
Maak een afspraak

Benieuwd wat community management voor jouw bedrijf kan betekenen?

Neem contact op

Ontdek samen met een strategische consultant hoe je een community laat groeien.

Auteur

Evelien Janson

Reacties