Guido Jansen is communitymanager van Dutchento, de Nederlandse tak van Magento. Een interview uit een reeks, die gedaan zijn voor het eerste boek van Bind.

Wie ben je en wat doe je voor deze community?

Ik ben Guido Jansen. Ik ben de community manager van Dutchento, een community die ik zelf ooit gestart ben voor ontwikkelaars en gebruikers van Magento software. Magento maakt software voor webwinkels en heeft een marktaandeel van 25 tot 30%.

Hoe lang bestaat de community al?

Sinds augustus 2008.

Uit hoeveel leden bestaat de community?

Op onze mailinglist staan 4800 leden. Op slack is een actief kanaal van 852 users.

Hoe zou je de cultuur van de community omschrijven?

Open en toegankelijk. We zijn wel bewust dat er een kerngroep is die al lang in deze community actief is en die grotendeels de cultuur vormgeven. Maar we hanteren bijvoorbeeld op evenementen de ‘pacman rule’. Een kringetje mag niet gesloten zijn maar moet een opening houden. De mond van pacman, zeg maar. Web development is toch nog wel een masculien wereldje en dus zijn er vooral mannen lid. Ik denk zo’n 80%. Het is een doel om het platform diverser te maken. Ik wil dat de gebruiker van Magento zich aangesproken blijft voelen door de onderwerpen. Dus ook de webwinkeliers. Daar hebben we een actievere rol in van benadering om die bij de community te betrekken. En dat is echt belangrijk want dat zijn wel de eindgebruikers van Magento. Uiteindelijk is dat de persoon die de rekening betaalt.

Maken jullie gebruik van een community platform? Zo ja, welke?

Dutchento.org draait op WordPress en er is een Slackgroep.

Welke middelen (social media, CRM, nieuwsbrief etc.) zetten jullie nog meer in voor de community? Op welke manier doen jullie dat?

Op social media zijn we actief op Instagram en we gebruiken Twitter nog veel, met name rondom onze evenementen. Voor het versturen van nieuwsbrieven gebruiken we Mailchimp. Voor de evenementen gebruiken we Airtable als PM en CRM-systeem.

Hoe is de community ontstaan?

Als student rommelde ik veel met websites van Joomla. Daardoor kwam ik veel op het Joomla-forum. Vanuit mijn studie psychologie vond ik het heel interessant hoe zo’n community zich manifesteerde. Ik was dan ook betrokken toen Dutch Joomla werd opgericht. In 2008 kwam ik in aanraking met de Magento software. Ik heb toen het concept van de Dutch Joomla community gekopieerd en ben Dutchento opgestart. De Nederlandse community voor Magento-gebruikers. Enkele maanden na oprichting kon ik al een eerste evenement organiseren.

In die begintijd bouwde ik nog websites voor klanten. Maar ik merkte dat ik meer geïnteresseerd was in de optimalisatie en de kennis van een product, dan het echte opleveren en de techniek. Dus eigenlijk het deel ná de oplevering. Mensen leren het product te gebruiken of kennis en netwerken te delen. Zodoende ben ik steeds verder in die rol van community manager getrokken.

Wat is het doel van de community?

Magento een beetje leuker en begrijpelijker maken voor de gebruikers. Een betere ervaring geven. En ook meer users van Magento vinden. Het simpelweg vergroten van de markt is ook echt een doel. Daarnaast moet Dutchento een kennisplatform bieden voor de bakker op de hoek én de global enterprise. Een plek waar ze hun vragen kunnen stellen en nieuwe netwerken kunnen aanboren met hun vraag of probleem. En veel goed gewaardeerde evenementen organiseren waar industry partners en users bij elkaar komen. Eigenlijk de dingen doen die niemand anders doet.

Wordt dat doel gehaald en hoe meet je dat?

Dutchento gaat vooral om het groter maken van de community en het uitwisselen binnen de community. Het is lastig om te meten wat de resultaten zijn omdat we niet bij het bedrijf Magento horen. Ik kan wel succes afmeten aan de evenementen. Er zit groei in de tevredenheid van de sponsoren en deelnemers aantallen. Dat zijn de belangrijkste meetpunten voor ons. Engagements metrics.

Wat halen de leden uit de community? Heb je daar voorbeelden van?

Mensen leren van elkaar, vertrouwen elkaar en halen daar business uit. En gunnen elkaar ook opdrachten. Voor mijzelf betekent Dutchento personal branding en dat ik vaak op events kan spreken.

Is er een communitymanager aangesteld? Wat is zijn/haar rol?

Ik ben zelf de communitymanager voor Dutchento. Ik maak regelmatig een podcast, monitor en faciliteer de topics en netwerken en organiseer evenementen. Het Slack kanaal van Dutchento is slechts een onderdeel van het platform van Dutchento. Op Slack helpen de leden vooral elkaar bij vragen.

Zijn er los daarvan nog (vrijwillige) moderatoren aangesteld? Wat doen zij?

De leden die langere tijd betrokken en actief zijn, zijn ook moderatoren geworden. Ze helpen ze mensen op weg met vragen.

Waarover gaan de gesprekken tussen communityleden? Heb je daar wat voorbeelden van?

Veel van de gesprekken gaan logischerwijs over techniek. De api van PostNL is misschien wel het meest besproken onderwerp aangezien vrijwel iedereen daarmee werkt. Net als alle issues rondom specifieke Nederlandse betaalopties.

Wat voor activiteiten organiseren jullie voor de community? Heb je daar voorbeelden van?

Naast onze jaarlijkse, relatief formele conferentie is er bijvoorbeeld ook de Magento Unconference welke weer ontzettend informeel is. Het is een Magento-evenement waarbij op dag 1 eerst het programma wordt samengesteld. Iedereen krijgt gewoon een blaadje en in een paar uur worden dan allemaal onderwerpen opgeschreven en met post-its op de muur geplakt en gecategoriseerd. Zo krijg je al wat meer sprekers bij een bepaald topic. Er zijn vier zalen en vier tijdslots. Vervolgens wordt er gestemd bij welke onderwerpen er een presentatie of een sessie wordt gehouden en zodoende wordt het programma vastgesteld. Compleet open. De afgelopen keer organiseerden we dit bij Fort aan de Klop wat al een hele leuke en spannende locatie is. En de onderwerpen waren heel erg uiteenlopend. Natuurlijk ging het meeste over Magento zelf, dat is logisch met de samenstelling van de groep. Maar er gingen ook presentaties over onderwerpen als bierbrouwen, bijenhouden en hoe je een pitch moet geven. Als mensen er op stemmen en ze er een leuk verhaal van kunnen maken, dan mag je je gang gaan.

Daarnaast organiseren we elk jaar een nieuwjaarsborrel rond de webwinkelvakdagen in de Jaarbeurs omdat veel leden van de community daar toch bij aanwezig zullen zijn.

En sinds twee jaar maak ik met 2 vaste co-hosts regelmatig een podcast met onderwerpen uit en leden van de community.

Organiseren jullie ook bijeenkomsten of events? Heb je daar voorbeelden van?

Ja. Heel veel. Het eerste evenement organiseerde ik enkele maanden na de oprichting in 2009. Inmiddels staat de teller op meer dan 60. Het eerste evenement was voor 100 man en dat organiseerde ik helemaal zelf. Daar heb ik vooral van geleerd om bepaalde dingen uit te besteden. Ik steek nog steeds veel tijd in de organisatie van een evenement maar besteed heel veel praktische dingen uit aan professionals zoals marketing, organisatie en sponsoring.

Hebben jullie een kerngroep van ambassadeurs aangesteld?

Ja. Dat zijn de mensen die regelmatig meewerken met evenementen, heel actief zijn met aandragen van topics en mensen wijzen op de podcast van Dutchento.

Laten jullie ook off-topic onderwerpen toe? Zo ja, waar gaan die over?

Ja off-topic hoort er bij. We hebben er zelfs een apart kanaal voor. Op vrijdagmiddag gebeurt er van alles zeg maar. En met Magento Unconference proberen we ook op onze evenementen offtopic toe te laten.

Guido Jansen: ‘Het bij elkaar brengen van mensen is mijn belangrijkste skill’

Ik ben in mei begonnen bij Vaimo.com als customer experience optimization specialist. Ik help internationaal opererende webwinkeliers (die voornamelijk Magento gebruiken) om hun product/dienst en digitale verkoopkanalen te optimaliseren door een continue process van de analyse van klantdata, hypotheses maken, aanpassingen maken en deze aanpassingen valideren en spiegelen aan de bedrijfsdoelstelling.

Techniek is leuk, en ik bouw zelf ook weleens wat dingen, maar daar zijn developers veel beter in. Dat moet je mij niet meer laten doen. Een concept bouwen en vervolgens het proces ontwerpen om dat continue te verbeteren op basis van klantgedrag gaat me beter af.

Dutchento is ook een platform met showcases waar alles bij elkaar komt. Wie heeft het gebouwd, wie heeft het ontworpen, waar is het gehost, dit is de CRM-leverancier, wie doet de email-marketing? Dan kun je doorklikken naar profielen. Die openheid, dat heeft in Nederland goed gewerkt en dat gaan we nu op internationaal niveau ook doen.

Dit is toch super waardevol voor een merk als Magento? Waarom ben je niet bij Magento zelf in dienst?

Een pijnpuntje van community management is dat partijen het er vaak maar een beetje bij doen. Misschien heeft Magento het er niet voor over, het is niet de core van hun business blijkbaar. Ik krijg wel eens brieven van juridische afdelingen over het gebruik van de naam Magento maar aan de andere kant participeren ze wel graag mee bij de evenementen die ik organiseer. De relatie is wat dat betreft een beetje ‘rocky’. En als ze ooit zelf een dergelijk platform gaan bouwen dat Dutchento volledig kopieert of overvleugelt dan wens ik ze vooral veel succes en dan ga ik wat anders doen.

Mijn huidige functie viel toevallig zo samen. Het is internationaal met veel cultuurverschillen. Vanuit mijn achtergrond als community manager en mijn studie psychologie vind ik dat superleuk om mee bezig te zijn. Usability en ab-testen deed ik al en met Magento was ik uiteraard ook al bekend dus dat viel heel mooi samen.

Auteur

Eva

Reacties