Voor de tweede keer hield Bind een kennisevent. Dat wil zeggen: we smeren broodjes en stellen onze ruimtes in Utrecht beschikbaar aan communitymanagers door heel Nederland om ons en elkaar te treffen maar vooral om te leren van elkaar. Dat vinden we waardevol en dat is ook waar we als Bind voor willen staan. Kennis ophalen en brengen dus.

Het thema van deze tweede kennissessie (lees hier het verslag van het eerste event over het stopzetten van de ING-community) was activatie van de community. Communities opstarten is moeilijk. Alle communitymanagers zullen op momenten uitdagingen krijgen. Het mooie van zulke uitdagingen is dat je kunt leren. Nog mooier is het om erover te delen.

Ingrid Peters bouwt een community op voor het merk PerfectView dat CRM-oplossingen biedt. En dat doet ze met een tomeloze inzet en passie. Ze heeft een strategie met ambassadeurs en voert die uit. En toch houdt ze het gevoel dat ze er nog niet is. Niet alles lukt. De bezoekers van het platform zou ze graag veel actiever zien.

Wat is er dan mooier om dat herkenbare verhaal te delen en met 25 ervaren communitymanagers (bedankt weer voor deze mooie opkomst!) en verder te bestuderen. En de uitkomsten zijn behalve waardevol voor Ingrid ook vrijwel 1-op-1 in te zetten voor andere communities. Dus zo kan kennis gebracht worden en ook opgehaald. Na een korte presentatie van Ingrid Peters konden alle deelnemers aan de slag aan de hand van vijf vragen.

Vijf groepen hebben zich gebogen over de belangrijkste activatievragen en dit zijn de uitkomsten:

 

Groep 1 | Hoe houden we de leden actief?

 

  • Persoonlijk offline contact. “Heb je een uitdaging die je wilt delen?”
  • Door meer nieuws en content(curatie) zorgen dat leden langer blijven hangen
  • Mensen als expert benaderen en vanuit die rol inzetten
  • Antwoordgarantie bieden
  • Beloningssysteem (gamification)
  • Makkelijke vragen stellen

 

Groep 2 | Hoe houden we de ambassadeurs actief en betrokken?

 

  • Intrinsieke motivatie aanspreken. Mensen willen helpen.
  • Ambassadeurs speciaal maken
  • Evalueren en feedback geven
  • Betrekken bij taken en verantwoordelijk maken
  • Faciliteren en versimpelen van taken

 

Groep 3 | Hoe zorgen we ervoor dat leden zich voorstellen?

 

  • Matches zoeken tussen leden
  • Offline beginnen met voorstellen op event
  • Format bieden om makkelijk voor te stellen
  • Voorstellen hoeft niet op dag 1. Vraag er pas om na 4 of 5 keer bezoek.
  • Voorsteltopic per thema. Dus waar meer verbinding is tussen leden onderling.
  • Co-creatie offline event organiseren.

 

Groep 4 | Welke triggers kun je inzetten?

 

  • Regelmaat in content. Rubrieken. Content die over de community gaat.
  • Meer en betere notificaties
  • Beloningselementen en gamification
  • Overzicht van nieuwe leden. Nieuwsgierigheid aanspreken.
  • Urgente informatie voor events een plek bieden
  • Q&A rondom sprekers en events online een plaats geven.
  • Terugkerende thema’s als AVG, implementatie en weerstand in de organisatie verder uitdiepen en een meer centrale plek geven
  • Leden de kans geven om meer samen te doen, een opdracht of uitdaging uit laten werken. Mogelijk begeleid met een coach of professional.

 

Groep 5 | Hoe kan de onboarding van leden verbeteren?

 

  • Pinned post
  • Laagdrempelig
  • Mailings met informatie direct en na 2 weken
  • Privébericht sturen. Persoonlijk of door een ambassadeur.
  • Welkom heten door communitymanager en het team
  • Do’s en don’ts meegeven, bijvoorbeeld in een post.
  • Videocontent met uitleg
  • Specifiek en persoonlijk mensen uitnodigen
  • Platform moet goed gevuld zijn voor livegang

 

Tot slot kon Ingrid vertellen hoe ze veel van de genoemde toepassingen op haar manier heeft ingezet. Maar ze hield er ook hele goede adviezen en ideeën aan over. En houvast om weer verder te gaan en bepaalde taken een klein beetje meer of minder aandacht te geven.

Maar misschien is het meest waardevolle van de hele avond wel de bijeenkomst zelf. Loop je tegen problemen aan, heb je twijfels over de koers die je vaart? Roep een groep bij elkaar en werk je vragen en twijfels uit. Daar kom je altijd sterker uit.

Auteur

Jaap den Ouden

Reacties