hoe activeer je de leden van een online community

Het verschil tussen een middelmatige en een goede community zit hem in gerichte activiteit en specifieke sturing van subgroepen leden. In een goede community weet de communitymanager welk type leden op welke manier geactiveerd kunnen worden. In deel 2 van deze blogserie kijken we naar de vaste gasten in een community.

In deel 1 van deze serie hebben we laten zien hoe je nieuwkomers in een community direct kan betrekken. In dit blog willen we laten zien hoe je leden blijvend kunt activeren.

Taken

Om een community levendig en succesvol te krijgen, moet er aan de lopende band werk worden verzet. Eigenlijk verschilt het daarin niet van andere meer traditionele organisatievormen. Het grote verschil is dat het werk dat gedaan moet worden, grotendeels vrijwillig door deelnemers aan de community wordt gedaan. Leden moeten natuurlijk wel eerst weten welke taken er allemaal opgepakt kunnen worden. In een online community kun je dan aan de volgende zaken denken:

  • Gastheer of gastvrouw. Vaste leden sturen nieuwe leden een welkomstbericht en bieden hulp aan bij het wegwijs maken in de community.
  • Mentor. Vaste leden die al langer actief zijn helpen de nieuwkomers bij het verwerven van de noodzakelijke kennis om beter te worden in hun vak en/of beter te worden in de community.
  • Expert. Vaste leden delen hun kennis in blogs of wiki’s. Zij beantwoorden ingewikkelde vragen in het forum.
  • Recruiter. Vaste leden werven nieuwe deelnemers voor de community door online reclame te maken of presentaties te geven.
  • Organisator. Vaste leden organiseren regelmatig bijeenkomsten, trainingen en/of workshops voor de community.
  • Communicator. Vaste leden stellen vragen op de community, onderhouden contact met de leden en houden de contentkalender bij.
  • Leider of ambassadeur. Voor deze vaste leden heb je een speciaal programma. Hierover meer in het derde deel van deze blogserie.

De bovenstaande lijst is niet uitputtend en zal per community ook verschillen. Het gaat er vooral om dat je een lijst hebt waar je vrijwilligers uit de community bij kan zoeken.

Competenties

Bij Asset-based community management ga je uit van de middelen en competenties die in je community aanwezig zijn. Je zoekt dus taken bij al aanwezige competenties in plaats van taken toe te wijzen aan deelnemers die niet over de juiste competenties of interesse beschikken. Je voelt al wel dat je de balans moet bewaken tussen taken die gedaan moeten worden (zie hierboven) en helemaal werken vanuit de competenties van de deelnemers. Het is daarom slim om al bij de werving van nieuwe leden rekening te houden met competenties die nog ontbreken, maar wel nodig zijn in de community. LinkedIn is een bron die makkelijk te raadplegen is om na te gaan over welke competenties je leden beschikken. Als je daar niks kan vinden, kun je ook werken met enquetes.

competenties van communityleden in LinkedIn
Competenties van community-leden in LinkedIn

Vanuit de competenties die je vindt en de taken die je in je achterhoofd hebt, vraag je leden om een bijdrage te doen voor de community. Let op: vraag nu nog geen lange termijn commitment; een eenmalige bijdrage is laagdrempeliger. Iemand met een achtergond in de journalistiek, zou best eens een interview met een van de leden kunnen maken. Iemand met een expertise die voor de community relevant is, zou je kunnen vragen om een openstaande vraag te beantwoorden.

Belonen

Zorg ervoor dat je de taken die gedaan worden door de leden ook beloont. Zo zorg je ervoor dat je leden erkenning geeft voor hun inspanningen. Er zijn communities die dit principe hebben ingebouwd. In de community Stack Overflow (een vraag en antwoord forum voor programmeurs) kun je badges en punten verdienen als je goede antwoorden geeft. Hoe meer punten je behaalt, hoe meer privileges je krijgt.

Hoe meer punten je als lid van Stack Overflow behaalt, hoe meer privileges je hebt.

Wikihow; een community voor simpele how-to’s en recepten probeert een gevoel van exclusiviteit te creëren. Daar mag je bijvoorbeeld pas leden welkom heten, als je je al hebt bewezen als toegevoegde waarde in de community.

Online community Wikihow
Je moet ervaren zijn voordat je in de online community Wikihow nieuwkomers welkom mag heten.

Niet alle platformen hebben dit, maar je kan deze principes wel kopiëren in je eigen community:

  • Zorg ervoor dat er een zekere status uitgaat van de taken die je toewijst.
  • Maak de leden die jouw taken oppakken extra zichtbaar in de community.
  • Zorg dat actieve leden extraatjes krijgen in de vorm van goodies, toegang tot events, training en kijkjes achter de schermen.

Faciliteren

Leden moeten zo goed mogelijk gefaciliteerd worden om hun taken te kunnen doen. Daarbij hoort dat je tot achter de komma uitspelt hoe ze hun taak kunnen oppakken. Dat zorgt ervoor dat de leden geen extra energie kwijt zijn met het bedenken hoe ze het het beste kunnen aanpakken. Maak taken zo laagdrempelig mogelijk:

  • De leden die nieuwe leden moeten werven, krijgen kante en klare presentaties en bel-scripts.
  • Aan de leden die nieuwe leden welkom gaan heten, stuur je een template-email die ze standaard kunnen gebruiken.
  • Voor leden die gaan bloggen, geef je een blog cursus.

Een community als TED x doet dit heel goed. Zij varen op de inzet van vrijwillige organisatoren die lokaal eigen TED x evenementen organiseren. Omdat dit allemaal decentraal plaatsvindt, moeten organisatoren zo goed mogelijk weten wat er van ze wordt verwacht. Daarom kun je als potentiële organisator online al alles vinden om je taak zo goed mogelijk te doen. Er is een gids beschikbaar met alle regels en richtlijnen, video’s leggen uit op welke dingen je moet letten en via een online community kun je best practices delen met andere organisatoren.

TED x levert de organisatoren alle promotiematerialen aan die ze kunnen gebruiken.

Zorg er voor dat je leden precies laat weten hoe ze hun taak moeten uitvoeren. Zorg er ook voor dat je een leerervaring inbouwt. Dat kan je doen door de taak steeds iets ingewikkelder te maken. zo blijft het ook op de lange duur interessant om te doen.

 

Auteur

Peter Staal

Community Building Consultant voor bureau Bind

Reacties