informele leiders online community

Het verschil tussen een middelmatige en een goede community zit hem in gerichte activiteit en specifieke sturing van subgroepen leden. In een goede community weet de communitymanager welk type leden op welke manier geactiveerd kunnen worden. In deel 3 van deze blogserie kijken we naar de leiders in een community.

In deel 1 van deze blogserie bespraken we hoe je nieuwe leden kunt motiveren om deel te nemen, en in deel 2 keken we naar de vaste gasten. In het laatste deel behandelen we de kleinste groep leden: de (informele) leiders.

Start van een online community

Eigenlijk heb je in de beginfase van de community al leiders nodig. In veel gevallen moet de communitymanager in zijn eentje het netwerk opzetten. Deze persoon is meestal geen inhoudelijk expert en heeft nog geen netwerk in de doelgroep. Hij/zij zal dus hulp nodig hebben van gevestigde namen. Wij adviseren daarom om altijd eerst een kerngroep van informele leiders of ambassadeurs samen te stellen die mee kunnen helpen.

Op deze manier borg je dat het netwerk klein begint, en dat er bij aanvang al aansprekende en invloedrijke leden zijn. Deze leden zijn feitelijk de eerste leiders van de te vormen groep. Je selecteert dit groepje heel doordacht. Qua type mens zoek je naar:

  • Personen die voor de troepen uitlopen; Initiatiefrijke mensen met ideeën.
  • Personen die respect en aanzien genieten bij de doelgroep waarvoor de community is bedoeld. Dit heeft een aanzuigende werking op nieuwe leden.
  • Personen met een groot netwerk. Dit zorgt ervoor dat zij op eigen kracht al nieuwe leden zullen aandragen.
  • Positieve en energierijke types. Je wil bij aanvang al een bepaalde cultuur neerzetten. Mensen met veel energie en positiviteit zijn in staat om anderen mee te nemen in hun enthousiasme. Dat is wat je nodig hebt.

Deze mensen kun je vinden door naar de achterban te kijken van de organisatie (de leden of klanten). Vaak kent de organisatie zelf al wel hun ambassadeurs of fans. Deze groep kun je aanvullen met invloedrijke mensen uit de doelgroep. Die mensen kun je vinden op social media, via-via of op evenementen. Deze groep vul je tenslotte aan met personen uit de organisatie. Pas als je dit groepje bij elkaar hebt, ga je verder met het opzetten van de community.

De informele leiders van de online community

Het leidersgroepje is heeft maximaal 25 personen. Dat houdt een en ander behapbaar. Als communitymanager wil je hen tot een groep van vertrouwelingen smeden. Dat werkt alleen maar als de groep niet te groot is. Alle leiders die je bereid hebt gevonden mee te helpen, doen dit vanuit een intrinsieke motivatie. Het is daarom heel belangrijk dat ze ze echt in hun rol zet als leider. Dat wil dus ook zeggen dat ze beslisbevoegdheid krijgen over de community, (beperkte) invloed in de organisatie en dat er met hun behoeften en wensen daadwerkelijk wat wordt gedaan.

Als je het groepje goed begeleid en serieus neemt, zul je zien dat ze bergen werk voor je verzetten. Niet omdat jij ze het vraagt, maar omdat ze zelf de community tot een succes willen maken. Ze nemen de rest echt op sleeptouw. We zien vaak dat zij als eersten vragen stellen, antwoorden geven en mensen benaderen. Daar heb je blijvend voordeel van: Als er even geen activiteit is, kun je altijd weer op hen bouwen.

Programma voor leiders

Om ervoor te zorgen dat de leiders ook gericht werken, is het slim om een speciaal programma op te zetten voor hen. Dit zorgt ervoor dat er wederzijds overeenstemming is over wat de rechten en plichten zijn. Zo spreken wij altijd af met leiders wie welke taken oppakt. Maar daarnaast stemmen we ook af:

  • Welke middelen we gebruiken om met elkaar te communiceren (Slackgroep, nieuwsbrief etc.)
  • Hoe vaak we bij elkaar komen
  • Wat zij van de organisatie mogen verwachten
  • Hoe de activatiekalender eruit ziet en welke zaken zij oppakken

Voor deze diensten worden de ambassadeurs in natura ‘betaald’. De beloningen de ontvangen zijn met name bedoeld als blijk van waardering:

  • Blik achter schermen
  • Toegang tot exclusieve events of beta-releases
  • Gratis lidmaatschap
  • Trainingen, workshops
  • Eigen blog, workshop of visitekaartje
  • Trakteren op een avondje uit, teambuilding
  • Leuke T-shirts, pennen of andere kleinigheden

Het leiderschapsprogramma communiceren we naar de iedereen in de community. Zo kan iedereen zien dat er leden zijn met een speciale status. Dat geeft de leiders het gevoel extra bijzonder te zijn, en het geeft de leden een doel om naartoe te werken. Je hebt zo’n doorlopend programma sowieso nodig, omdat er altijd leiders zullen vertrekken. Dan is het handig als je nieuwe leiders kan werven uit de groep nieuwelingen of vaste gasten. Wij werken meestal met een aanmeldformulier in de community. Mochten deelnemers de rol van leider willen oppakken, dan kunnen ze zich bij de communitymanager of organisatie aanmelden via het formulier.

Als je je leiderschapsprogramma goed opzet heb je de helft al gewonnen. Het is daarom zo belangrijk dat je hier geen stappen overslaat. We zien zelfs communities die helemaal drijven op de inzet van die 25 eerste leiders. Als zij voldoende content maken, dan is er altijd voldoende aanleiding voor de meerderheid om te blijven komen.

 

 

Auteur

Peter Staal

Community Building Consultant voor bureau Bind

Reacties