Premier Rutte zei het al: “We moeten hier gezamenlijk doorheen en ons instellen op de beperkingen de komende tijd.” Veel mensen zijn thuis aan het werk. Dit geldt ook voor mij, mijn collega’s van Bind en veel van onze klanten. Vanuit Bind zijn we aan het kijken, hoe we nog meer online kunnen doen, zodat het werk voor onze klanten kan doorgaan. Elkaar niet kunnen ontmoeten is een beperking. Maar beperkingen zijn een voedingsbodem voor improvisatie en creativiteit en brengen het beste in mensen naar boven. In mijn eigen omgeving zie ik al hoe er initiatieven ontstaan om elkaar te helpen. Ieder vanuit zijn eigen expertise of mogelijkheden. Dat gebeurt niet alleen online, maar ook offline.

In deze blog geef ik een paar voorbeelden van communities die nu ontstaan of er altijd al waren, maar nu pas echt geactiveerd worden. Gebruik ze ter inspiratie of help iemand anders die eenzelfde idee heeft, maar niet precies weet hoe je er vorm aan kan geven.

Zorg

In mijn directe omgeving zie ik vooral hele praktische communities ontstaan om de zorgvraag en het zorgaanbod bij elkaar te brengen. Jonge mensen die graag boodschappen willen doen, worden gekoppeld aan oudere kwetsbare mensen die in de risicogroep vallen. Dit type community draait om het hulp bieden aan hulpbehoeftigen (community of action).

Voorbeelden:

Een goede tip voor dit soort groepen is om de bijdrages alleen op hulpvragen te concentreren. Coronahulp Zuilen post bijvoorbeeld het volgende: “Deze groep is bedoeld om je hulpvraag te stellen zodat anderen reageren. Om te voorkomen dat deze vragen ondersneeuwen, worden berichten die geen hulpvraag/aanbod zijn verwijderd. Deze dagen wordt er genoeg op Facebook gedeeld. Voor waarschuwingen, adviezen en tips zijn er genoeg plekken en platformen beschikbaar.”

Zelf woon ik in een appartementencomplex met veel ouderen. Ook daar zie je dat buren elkaar hulp via de whatsapp groep aanbieden en voor elkaar zorgen. Een community die er eigenlijk altijd al was, wordt nu geactiveerd!
Hetzelfde geldt voor mijn sportschool. Als lid ben je feitelijk onderdeel van een community, die samenkomt op dezelfde plek en hetzelfde doel heeft (fit worden/blijven). Nu dat niet meer kan door de sluiting, zijn de instructeurs heel creatief begonnen met online lessen, die je op vaste tijden elke dag kunt volgen. Zo blijft in ieder geval de community of purpose overeind! Kijk op de Facebook pagina van Ready4More

Support

Het tweede type community gaat voornamelijk om het delen van leed, ongenoegen maar ook de positieve ontwikkelingen met elkaar. Mensen wisselen hier tips uit over hoe je het beste kan omgaan met deze situatie. Mag je buiten sporten? Hoe werk je thuis? Wat doe je met de kinderen? Eigenlijk is dit dus een community of circumstance of supportgroep en misschien ook wel een community of interest.

Voorbeelden:

Hier zie je vooral hele praktische tips, hoe je met thuiszitten je tijd toch nuttig of aangenaam kunt besteden. Mensen gaan snel naar de Ikea om eindelijk die kast te halen, waar ze dan het hele weekend aan besteden om hem in elkaar te zetten, beginnen weer met breien en haken of delen spelletjestips voor de kinderen. Daarnaast worden er tools gedeeld om online samen te werken (erg handig voor zzp-ers en klantenwerk!).

Informatie

Voor kennisdeling zijn er communities waarin zoveel mogelijk de meest betrouwbare en actuele informatie over het virus wordt gedeeld. De communityleden filteren online alle informatie en toetsen die met elkaar op betrouwbaarheid. Dit zorgt voor online plekken waar je altijd de laatste informatie bij elkaar kunt vinden. De kracht van communities is hier dat groepen mensen snel veel informatie kunnen verwerken en bij elkaar kunnen brengen.

Voorbeelden:

Zeker de zorg en support initiatieven gaan allemaal uit van ‘mutual aid’, elkaar willen helpen vanuit je persoonlijke motivatie zonder daar iets voor terug te verwachten. Hoe meer mensen dit willen doen zonder aangespoord te hoeven worden, hoe meer sociaal kapitaal er binnen een samenleving aanwezig is. Wil je daar meer over weten, kijk bijvoorbeeld eens naar het verhaal van Howard Rheingold.

De voorbeelden laten voor mij duidelijk zien, hoe onmisbaar communities geworden zijn om elkaar te vinden en elkaar op de hoogte te brengen/houden.
Voor mij kan dit niet beter weergegeven worden door de uitspraak van één van de klanten van Bind voor wie we momenteel bezig zijn met de implementatie van een sociaal intranet: “Ik zie nu in hoe fijn het zou zijn geweest, als het sociaal intranet al live was geweest. We hadden daar zoveel meer gericht kunnen delen.“

Bouw samen met ons een community!

Maak kennus met Bind en hoor meer over onze aanpak.

Verandermanagement in 3 stappen:

  1. Concept ontwikkeling
  2. Tooling /techniek
  3. Beheer van community management
Maak een afspraak

Benieuwd wat community management voor jouw bedrijf kan betekenen?

Neem contact op

Ontdek samen met een strategische consultant hoe je een community laat groeien.

Auteur

Joop van Vliet

Reacties