Eveline Ferwerda is projectmanager bij het Bartimeus Fonds; een goed doel dat projecten mogelijk maakt voor mensen die blind of slechtziend zijn. Een interview uit een reeks, die gedaan zijn voor het eerste boek van Bind.

Wie ben je en wat doe je voor deze community?

Ik ben projectmanager bij het Bartimeus Fonds; een goed doel dat projecten mogelijk maakt voor mensen die blind of slechtziend zijn. Samen met Soundfocus hebben we een app ontwikkeld, de Earcatch app waarmee het mogelijk werd audiodescriptie te luisteren in iedere bioscoop en ieder  filmtheater in Nederland. Audiodescriptie is een stem die vertelt wat er in beeld te zien is als er niet wordt gesproken. Zo kunnen mensen die niet, of niet goed kunnen zien, toch het hele verhaal volgen. De app maakt het ook mogelijk om audiodescriptie te gebruiken als je kijkt naar televisie of VOD. Mijn rol in de ontwikkeling van Earcatch voorzag in het zekerstellen van content en het begeleiden van de lancering. Nu met de introductie van Earcatch in 2015 de infrastructuur voor film en tv, gerealiseerd was, heb ik de ambitie verlegd om ook audiodescriptie bij online video te realiseren. Per dag worden er een miljard video’s online bekeken. Mensen die blind of slechtziend zijn hebben geen toegang tot deze informatie. Met de hulp van de crowd en de inzet van technologie kunnen we hier een verschil in gaan maken.

Dit interview is vorig jaar afgenomen. Inmiddels is de community gelanceerd!

Hoe is de community ontstaan?

Deze community is wel wat tegendraads aangezien communities meestal ontstaan vanuit een behoefte om samen een probleem op te lossen. Deze community moest ontstaan na het aanreiken van de oplossing. We zoeken dus mensen die zich aangesproken voelen om met de Scribit Tool aan de slag te gaan om hiermee de toegankelijkheid voor de doelgroep te vergroten.

Wat is het doel van de community? 

Online videos met audiodescriptie beter toegankelijk maken voor mensen die blind of slechtziend zijn.

Wordt dat doel gehaald en hoe meet je dat?

Het hoger liggend doel zou behaald zijn als grote partijen zoals YouTube en Vimeo zelf volledig toegankelijk worden en Scribit overbodig zou zijn. Voor user generated content is dat echter niet realistisch. Er wordt zo’n 500 uur aan videomateriaal per minuut geupload in Youtube. Het is nog niet mogelijk om audiodescriptie volledig geautomatiseerd toe te voegen. Er is beeldinterpretatie voor nodig, wat nu alleen nog door mensen kan worden uitgevoerd. Tot die tijd willen wij de community voornamelijk vraag-gedreven inzetten. Voldoen aan de verzoeken die gebruikers zelf graag zouden willen zien.

Hoe lang bestaat de community al?

De community moet gaan ontstaan na de lancering in het najaar van 2018. De oplossing is er al, de groep moet nog gevonden worden. Het is een beetje omgekeerde community in dit geval. 

Uit hoeveel leden bestaat de community?

Samenwerkingspartners zijn verenigingen die hier iets mee van doen hebben. Nu kunnen we alleen een goed verhaal geven en nog niet uitnodigen. De eerste test groep is nog steeds aangehaakt. 

Hoe zou je de cultuur van de community omschrijven?

Mensen die de techniek interessant vinden of mensen die een relatie hebben met iemand met een visuele beperking die ze willen helpen. Of mensen die vanuit een taalperspectief geïnteresseerd zijn, journalisten, communicatiemedewerkers en doventolken.

Maken jullie gebruik van een communityplatform? Zo ja, welke?

Platform wordt nog gebouwd, forum moet nog gekozen worden.

Welke middelen (social media, CRM, nieuwsbrief etc.) zetten jullie nog meer in voor de community? Op welke manier doen jullie dat?

Social media kanalen voor werving en communicatie. Beschrijvingskant en schrijverskant profielen waarvan we de data gaan gebruiken om communicatie op aan te passen.

“Ik wilde graag iets doen aan de toegankelijkheid van bioscopen voor slechtziende mensen”

Kun je voorbeelden geven van concrete output die de community heeft gerealiseerd?

Gebruikers kunnen de link van een YouTube video achterlaten om te laten beschrijven. Zodra de video beschreven is, ontvangt de aanvrager een notificatie.

De beschreven video wordt op scribit.tv gepubliceerd. Het is niet een plugin voor YouTube maar een apart (nieuw) kanaal waar de video’s te vinden zijn. 

Wat halen de leden uit de community? Heb je daar voorbeelden van? 

Video’s met audiodescriptie. Zijn nu nog geen voorbeelden van, wel van de beeldbeschrijving op zich, dat bestaat al langer.

Is er een communitymanager aangesteld? Wat is zijn/haar rol?

Ja, zij gaat alle feedback verzamelen op het platform en kijken waar de behoeften liggen.

Zijn er los daarvan nog (vrijwillige) moderatoren aangesteld? Wat doen zij? 

Nog niet. We hopen straks bij de fanatieke gebruikers wel mensen te vinden die gaan helpen. Het moet nog een beetje ontstaan. 

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt in dit project?

Ik heb tijdens dit project intensief samengewerkt met 2 blinde meiden. Doel is dat men deel kan nemen aan het gesprek van de dag, en dat je niet merkt dat je “anders” bent. 

Een van die meiden begreep toen pas waar iedereen om lacht. Dit is waarom ik het doe. 

Netflix is de grote aanjager hiervan en hun aanbod hierin groeit. Je kan dit nu al aanzetten bij alle Netflix original series. Het maken van audiodescriptie is arbeidsintensief en dus duur, maar Netflix heeft daar gelukkig in geïnvesteerd. 

Hoe ga je straks beginnen?

Met partners willen we een aantal kanalen uitzetten. 

De Auteurswet zegt dat audiotranscriptie niet zo maar mag worden toegevoegd. Daar is toestemming van de maker voor nodig. Artikel 15i biedt hierop een uitzondering. Als je een wijziging maakt in het kader van de toegankelijkheid ben je vrijgesteld, mits dat je het openbaar maakt in een gesloten community (dus achter een inlog). 

Organiseren jullie ook bijeenkomsten of events? Heb je daar voorbeelden van?

Tijdens het beschrijfsfeest op 25 augustus gaan we met elkaar achter de laptop beschrijvingen maken. Het lanceren zal online zijn. Er staat verder geen fysiek evenement meer gepland, maar als er behoefte is vanuit de community kan dit zeker nog gaan plaatsvinden. 

Binnen Bartimeus Fonds is er een communitymanager aangesteld die gaat helpen met feedback ophalen vanuit de community. 

Hebben jullie een kerngroep van ambassadeurs aangesteld?

We hebben “Kijkers” en “Beschrijvers” nodig. Kijkers: 14 mensen die blind of slechtziend zijn die achter het project staan. Deze 14 mensen zijn in verschillende levensfasen, dus van bijvoorbeeld 14 tot en met 65 jaar oud. Bovendien zes mensen die feedback geven over de software.

Met hun enthousiasme hopen we dat de wens en noodzaak van audiodescriptie mensen zal inspireren mee te helpen aan een toegankelijke wereld. 

Hoeveel tijd kost het om zo’n video te maken?

Het is afhankelijk van de ruimte die er is om de beschrijving te maken. In een video waarin aan een stuk door wordt gesproken ben je niet veel tijd kwijt, maar bijvoorbeeld met een animatie zonder tekst kan je wel een een half uur bezig zijn voor een paar minuten video. 

Hebben jullie afspraken over de woordkeuze?

Op het platform leren we mensen wat de basisregels zijn voor een goede beschrijving. In vier korte webinars leer je hoe het moet en daarna kan je direct aan de slag. Iedereen kan het doen. 

Laten jullie ook off-topic onderwerpen toe? Zo ja, waar gaan die over? 

Jazeker, we willen graag breed inzetten. Belangenbehartigers kunnen met elkaar in gesprek over off topic onderwerpen.

Bouw samen met ons een community!

Maak kennis met Bind en hoor meer over onze aanpak.

Verandermanagement in 3 stappen:

  1. Concept ontwikkeling
  2. Tooling /techniek
  3. Beheer van community management
Maak een afspraak

Benieuwd wat community management voor jouw bedrijf kan betekenen?

Neem contact op

Ontdek samen met een strategische consultant hoe je een community laat groeien.

Auteur

Eva

Reacties