Regie in een community, eigendom van data en stoppen met een community. Deze hete hangijzers passeerden de revue tijdens de eerste kennissessie van Bind. Tijdens de stevige discussie tussen communitymanagers bleek eens te meer dat het wegen van alle belangen geen sinecure is.

Een woensdagavond na een snikhete dag ergens in een hoek van Utrecht tussen grote energiefabrieken. En dan ook nog eens een stevig inhoudelijk thema. Niet bepaald de perfecte condities voor een kennisevent. Toch?

Voor BIND was het ook een kans om de groep communitymanagers van Community building NL eens bij elkaar te krijgen. En met twintig personen – oude vrienden, en nieuwe gezichten – was de opkomst boven verwachting hoog.

ING stopt met communityplatform
Toen iedereen het dan ook echt gevonden had, kon het thema uiteengezet worden. Een grote consumentenorganisatie als ING stopt met haar community. Na slechts twee jaar. Wat betekent dat en wat kun je er van leren als community professional?

En omdat we simpelweg niet alle details van deze beslissing van ING kennen, vooral ook de vraag wie nou eigenlijk de regie heeft in een community. De leden of de organisatie? En wat kun je doen als community professional in zo’n situatie. En vooral: hoe kun je het voorkomen?

Communities sterven niet
Op een meer filosofische noot zou je zelfs kunnen stellen dat communities niet zomaar sterven. Ze zijn er, tot ze er niet meer zijn. Als de ING-community besluit op een ander platform verder te gaan en dat door leden als logisch en natuurlijk wordt ervaren, dan zou dat waarschijnlijk al gebeurd zijn (misschien is er inmiddels wel een groeiend platform van ING-klanten aan het ontstaan). Maar waarom zou je het kind met het badwater weggooien zoals ING heeft gedaan?

Interne politiek
Tijdens deze kennissessie bleek eens te meer hoe lastig het kan zijn om binnen de organisaties waar we werkzaam zijn de urgentie van communities te benadrukken. Organisaties houden graag de regie. Dat is begrijpelijk maar als je de stap neemt om flink te investeren in een platform (‘we moeten iets met community!’) is het jammer om te merken dat het nog wel eens ontbreekt aan de vervolgstappen. Een langetermijnstrategie en een realistisch beeld van de doelen en de waarde van die doelen. Return on investment (ROI) moet een onderdeel zijn van de strategie, anders komt elke community professional uiteindelijk in de problemen.

Maar het betekent ook dat je als eenzame community professional in een organisatie, en dat is nou eenmaal vaak het geval, je behoorlijk sterk moet maken bij een directie. We zijn vaak steengoed in relaties aangaan naar buiten toe. Naar de betrokken leden, ambassadeurs, superusers en newbies. Maar hoe pakken we het intern aan? Weet wie er achter je staat, op wie je kunt leunen, en wie je moet blijven overtuigen. Met data, met kraakheldere rapportages en met innovatie. Pak de regie.

Van wie is de data eigenlijk?
Over regie gesproken, van wie is de data? Daar bleek tijdens deze avond geen instemming over te vinden. Kun je persoonlijke waarde van leden wel zomaar verkopen of verwijderen? Dit is met de nieuwe AVG-wetgeving een fundamentele vraag geworden. En eentje die het voor organisaties niet makkelijker zal maken om in de toekomst nog eens blind in een nieuwe community te duiken.

Genoeg om over na te denken in ieder geval. Tijdens de avond werden gelijk nieuwe afspraken gemaakt om de groep verder te ontwikkelen. Voor Bind prettig om hier op deze wijze faciliterend in te kunnen zijn. Wij vonden het heel leuk om op deze manier samen te komen en inhoudelijk over ons vak na te denken. Tot ziens, tot ons volgende event en in onze Facebook-groep! Ben jij al lid?

 

Auteur

Jaap den Ouden

Reacties