Hoe worden sociale intranetten ervaren door de gebruikers? Deze vraag stond centraal bij de kennissessie van Iris Intranet en Bind Community Building op woensdag 16 januari. Op het Campus Werkspoor in Utrecht werden ruim 20 deelnemers meegenomen in het proces van de adoptie en adaptatie van het sociale intranet.

Vragen naar de gebruikerservaring van het sociale intranet wordt hip de ‘digital user experience’ genoemd. Arthur Turksma is intranetstrateeg bij Iris Intranet en ziet heel veel enquêtes die worden gehouden onder gebruikers van intranetten. De antwoorden leveren globaal eenzelfde beeld op: Intranetten zijn een doolhof van informatie, staan vol corporate propaganda en oude informatie. Daarnaast worden ze ook als lelijk en onbereikbaar ervaren. Dat klinkt allemaal niet zo mooi. Maar het gaat volgens Turksma ook om iets anders. Luister naar wat er niet gezegd wordt door de gebruikers: welke problemen kom je tegen in je dagelijkse werk? Veel ge-e-mail, naast elkaar werken, dubbele dingen doen. Problemen waarvan gebruikers vaak niet beseffen dat een intranet daarbij kan helpen.

Misschien is het intranet ook te moeilijk om te gebruiken. Hoe eenvoudiger je een intranet maakt, hoe gemotiveerder gebruikers zijn om het te gebruiken, zie daarvoor het model van BJ Fogg.

De meeste organisaties focussen in het adoptie- en adaptatieproces op het aanleren van vaardigheden, vaak technisch van aard. Kun je inloggen? Kun je werken in een aangemaakte groep? Begrijp je de notificatie-instellingen? En daar in dat hoekje kun je een vraag stellen aan iedereen. Maar eigenlijk moet er een hele werkwijze worden aangeleerd. Waarom gebruik je dat intranet nou? Wat zit er allemaal voor jou in?

Model BJ Fogg. Motivatie en toegankelijkheid zijn de factoren voor succes.

Motiveren van gebruikers
Het eerste deel van de middag ging over het kunnen gebruiken van en intranet, Peter Staal van Bind Community Building vertelde over het willen gebruiken. Intranetten kunnen heel gebruiksvriendelijk zijn en een parel voor het oog. Maar de gebruikers moeten het ook willen gebruiken. Wat motiveert mensen nou om mee te doen? Dat selectieve groepje altruïsten daargelaten is het vooral de beloning die werkt om mensen tot actie te bewegen. En omdat beloningen al snel uitwerken, is het de kunst om beloningen onverwacht te maken. Die beloning kan content zijn die verrast maar ook onverwachte interacties: bijvoorbeeld groepen rondom passies en interesses. Dat hoeft niet eens werkgerelateerd te zijn.

 

Peter Staal liet zien hoe motivatie vaak extrinsiek begint met beloningen (als ik nu sport mag ik straks taart) naar intrinsiek (ik sport omdat ik me dan beter voel en laat die taart maar zitten, dat is ongezond.) Zo werkt zelfverbetering en dat is wat deelnemers van een sociaal intranet zoeken.

 

Begin vandaag nog
Waarom zou je wachten op dat prachtige sociale intranet met het eigen maken van een werkwijze? Begin vandaag nog! Bevorder een open cultuur door op alle niveaus binnen de organisatie te beginnen. De vaardigheden om een sociaal intranet te gebruiken, die zijn belangrijk maar ondergeschikt aan de werkwijze. Durf je vragen te stellen. Stel je kennis en invloed beschikbaar. Koppel mensen rondom hun passies en interesses. Werk samen!

Bekijk ook de video van het event:

Auteur

Jaap den Ouden