Hi! Ik ben Evelien en vanaf 1 januari onderdeel van het Bind Team. Precies, mijn jaar had niet beter kunnen beginnen! In deze blog vertel ik jullie graag meer over mezelf en hoe ik altijd al onbewust bezig was met het samenbrengen van mensen.

Dochter van een ondernemer

Ik ben opgegroeid in de Achterhoek, als dochter van een chocolatier met een eigen zaak en jongste van vier kinderen. Verantwoordelijkheid nemen en aanpakken zijn kernwaarden die ik van huis uit heb meegekregen. Al van jongs af aan hielpen wij mee in de zaak en trommelde ik vriendjes en vriendinnetjes op om tijdens drukke periodes mee te helpen. Ik begreep al goed dat iedereen wel in een chocoladewinkel wil werken.

De kracht van verhalen

Vanaf mijn 16e jaar heb ik 13 jaar lang in een bruin café achter de bar gestaan. Ik leerde hier hoe ik gastvrijheid in kan zetten om mensen verhalen te laten vertellen. Verhalen verbinden. Want hoe vaak gebeurt het wel niet dat je je verbonden voelt met een verhaal en van daaruit iemand beter wilt leren kennen?

Verbinden op reis

Tijdens mijn studie HBO Toerisme heb ik een Minor Anthropology for Tourism in Kuala Lumpur gedaan. Hier is mijn enorme fascinatie ontstaan voor het gedrag van mensen op reis. Ook hier zag ik hoe mensen altijd op zoek zijn om zich te verbinden met anderen door het vertellen van verhalen en hoe de juiste condities dit onbewust stimuleren, denk aan het samen koken in een hostel of een reisblog die je deelt met vrienden en familie.

Community management als vak

Na mijn studie ben ik gaan werken bij Impact Hub Amsterdam als community manager. Een wereldwijde community van sociaal ondernemers met allemaal hetzelfde doel: maatschappelijke vraagstukken beïnvloeden door middel van ondernemerschap. Hier heb écht het vak van community management geleerd en werd mij duidelijk dat ik dit mijn hele leven al onbewust deed maar er nooit woorden aan kon geven.

Verbinding kun je niet afdwingen, mensen kiezen zelf voor verbinding met elkaar. Wel weet ik heel goed de juiste condities te creëren die mensen samenbrengen en waarin zij contact durven te leggen en hier de meerwaarde van inzien. Een community ontstaat niet vanzelf. En zeker in de individualistische wereld van vandaag waar mensen meer gewend zijn om transacties boven samenwerking te zetten is het belangrijk om te begrijpen hoe je de juiste randvoorwaarden creëert. En precies DIT vind ik het allerleukste om te doen, zowel online of offline!

Vraag & heb plezier!

Twee basisprincipes die ik in community building geleerd heb en altijd onthoudt:

  • Vraag het aan de leden! Als ik een taart bak voor iemand (mijn grootste hobby) vraag ik ook altijd eerst wat zijn of haar lievelingssmaak is. Dan weet ik namelijk zeker dat ze het lekker zal vinden. Logisch toch? Vaak vergeten we te vragen aan de mensen in de community voor wie we iets doen wat de wensen zijn. Dan is de kans groot dat we missen zitten. Dus teken een taart op een post-it en plak het op je laptop!
  • Denk er eens over na… wanneer heb je echt een leuke dag gehad? Als je gelachen en plezier gemaakt hebt toch?! Plezier is een universele emotie en de kracht hiervan wordt volgens mij enorm onderschat. Plezier creëert een enorme verbinding tussen mensen, ongeacht cultuur, taal of achtergrond.

Ik kan nog wachten om over een tijd een extra paragraaf te kunnen toevoegen aan dit verhaal met weer nieuwe lessen, inzichten en ontmoetingen via Bind.

Hopelijk tot snel en Let’s (ver)bind

Bouw samen met ons een community!

Maak kennis met Bind en hoor meer over onze aanpak.

Verandermanagement in 3 stappen:

  1. Concept ontwikkeling
  2. Tooling /techniek
  3. Beheer van community management
Maak een afspraak

Benieuwd wat community management voor jouw bedrijf kan betekenen?

Neem contact op

Ontdek samen met een strategische consultant hoe je een community laat groeien.

Auteur

Evelien Janson

Reacties