Wat voor werk ga je doen? Wat is een community dan? Oh, dus het is weer iets online? Wat doen die communities dan? Gaan mensen daar vragen stellen en op anderen reageren? Maar die mensen zijn toch alleen maar negatief of klagen? Of zijn dat van die gekkies die niks te doen hebben? Waarom vind je dat leuk?

Hallo allemaal. Tijd om dit nieuwe gezicht voor te stellen! Mijn naam is Robin Mai Schroot, ik ben 30 jaar en woon met mijn kat Friday in Bodegraven. Sinds december ben ik als community consultant werkzaam bij Bind.

Bovenstaande vragen krijgt elke community manager wel eens te horen. En ik natuurlijk ook. Dus waarom vind ik communities nu zo leuk dat ik er mijn werk van maak?

Laten we eerst bij het begin beginnen, wat is een community?

Een community is een groep mensen die met elkaar zijn verbonden door een gemeenschappelijk iets. Die verbinding ontstaat door een actie, interesse, levensfase, locatie of doel. Het liefst zijn er meerdere van deze dingen die een groep mensen met elkaar verbindt. Maar deze verbinding alleen maakt een community niet actief of sterk. Daarvoor heb je mensen nodig die kennis delen, vragen stellen en het gesprek aangaan. Zij zorgen ervoor dat je community iets heeft om over te praten, onderwerpen heeft om vragen over te stellen en antwoord op te geven.

Wat maken communities nu zo leuk dat ik er mijn werk van maak?

Dat is voor mij simpel: de mensen. Ik vind het interessant om te zien waarom iemand zich voor iets inzet of reageert op de manier waarop hij/zij doet. Ik ben vrijwilliger bij het social media team van Alpe d’HuZes en daar geldt het motto: vreemden worden vrienden. Zo zijn deelnemers teams gaan vormen omdat mensen in de community training routes zochten in een bepaalde omgeving.

En die gekkies dan?

Die mensen zijn het meest waardevol voor je community en vind ik zelfs het leukste aan een community. Dus zie ze ook niet als gekkies maar als een waardevolle kern van je community. Het zijn mensen zoals jij en ik die veel kennis of passie hebben voor hun bedrijf of product. Het feit dat zij zo actief zijn en andere community leden informeren of helpen is ontzettend waardevol. Ik heb bij T-Mobile gewerkt en zij hebben community leden die alles weten van bepaalde toestellen. Zij beantwoorden alle vragen die mensen hebben over een toestel. En mensen die kritisch zijn? Zij nemen de moeite om jou ergens een bericht over te sturen en een boos bericht is vaak frustratie die geuit wordt over iets wat niet werkt. Het feit dat zij tijd daarin steken betekent vaak dat ze een verbetering willen. Hun input kan juist helpen bij het verbeteren van je product of dienst. Wees dus ook niet bang om het gesprek met hen aan te gaan.

De mensen in je community zorgen ervoor dat klanten zich aan jou binden en je product of dienst kopen. En dat is wat de mensen in een community zo bijzonder voor mij maakt dat ik er mijn werk van heb gemaakt.

Auteur

Joop van Vliet

Reacties