“Wat is een community?” “Wat doe je dan precies”? “Is dat niet eigenlijk gewoon Facebook?” “Bestaat dat niet al op een forum?” “Welke klant gaat er nou vrijwillig voor een bedrijf werken”, “Kun je het nog een keer uitleggen wat een community ook alweer is?” “Waarom heeft een community management nodig?”

Hoe leg je aan je vrienden uit wat het inhoudt om een communitymanager te zijn? 

Hallo allemaal. Mijn naam is Pieter Veen, ik ben 28 jaar oud en woon sinds kort in Utrecht na vijf jaar in Amsterdam gewoond te hebben. Sinds 1 oktober ben ik werkzaam bij Bureau Bind als junior communitymanager. Hoe leg je aan je vrienden uit wat het inhoudt om een communitymanager te zijn?

De hierboven genoemde vragen krijgt elke communitymanager wel eens naar zijn hoofd geslingerd. Zo ook ik. Bij het uitleggen ervan betrap ik mezelf dan ook vaak op het vertellen van verschillende verhalen, waarbij ik vaak meerdere voorbeelden gebruik om uit te leggen wat communitymanagement is. Kortom, zo makkelijk is het ook niet. Wat is een community an sich eigenlijk vandaag de dag? Peter Staal, samen met Kirsten Wagenaar mede-oprichter van Bind, legde het me als volgt uit:

“On- of offline platformen waar mensen met gemeenschappelijke interesses, en vaak ook normen en waarden regelmatig bij elkaar komen om met elkaar te praten, ervaringen te delen en/of dingen te doen”. Of, zoals Kirsten Wagenaar het tegen me zei: “Eigenlijk zijn we gewoon een soort hippies 2.0”.

Een community kenmerkt zich door een gemeenschappelijke deler, mensen die zó iets wezenlijks met elkaar delen dat ze de drang voelen om hier voor samen te komen. Kunnen ze dat echter wel? Is er wel een plek voor die mensen om samen te komen? Misschien wel, in de plaatselijke kroeg of bij een klein hardloopclubje. Weten die mensen echter wel dat er in een dorpje, provincie of misschien wel een ander land verder weg nog veel meer mensen met deze gedeelde interesses zijn voor wie het enorm interessant zou zijn om met elkaar in contact te komen?

“Ja maar daar heb je toch gewoon een netwerk voor of iets dergelijks”, hoor ik je denken.

Ok, goed punt.

Daar heb je waarschijnlijk een netwerk voor inderdaad. Maar daarna? Is er wel een ruimte voor die mensen om met elkaar in contact te komen?

“Ja, daar heb je toch gewoon Facebookpagina’s voor?”.

Natuurlijk heb je die, en die werken ook vaak goed. Sterker nog, bij mijn vorige werkgever bij bol.com heb ik deel uitgemaakt van een speciaal team dat zich toewijdt aan ludieke inhakers en reacties op comments van klanten. We hebben zelfs de award voor ‘Beste Merk’ bij de social media awards gewonnen dankzij de werkzaamheden van dit team. Echter, bol.com bepaalt de content op Facebook en je zou eerder spreken van volgers in plaats van actieve gebruikers. 

“Ja, maar je hebt toch ook gewoon besloten Facebookgroepen?”.

Zeker, die heb je, en ik denk dat het dan ook vanaf hier duidelijk moet zijn wanneer je een facebookgroep start en wanneer het tijd wordt voor een community. Denk terug aan het plaatselijke hardloopclubje. Zijn zij gebaat met een speciaal gebouwde website waarin ze alle zes compleet hun eigen verhalen kunnen delen en elkaar tips uit kunnen wisselen? Of zou een Facebookgroep of WhatsApp groep hier ook voldoende zijn? Kijk eens verder. Zouden alle hardloopgroepjes over de hele wereld genoeg hebben aan een WhatsApp of Facebook groep? Beetje onoverzichtelijk, niet?  

Wat nou als je een speciaal ingerichte plek hebt die puur en alleen vanaf de grond af gebouwd is om jullie gedeelde interesses te delen, vragen te stellen en leuke verhalen te schrijven?

Het faciliteren van die omgevingen, actief ervoor zorgen dat de juiste mensen met elkaar in verbinding komen, ze motiveren om mooie content te creëren en ze hierin te helpen om beter te worden. Goed blijven luisteren en je ogen open houden voor wat deze mensen nodig hebben. Dát is community management. Toen ik hier achter kwam waren de mogelijkheden ineens eindeloos. De politics of community passen wat mij betreft naadloos in het hedendaagse bedrijfs- en privé-leven.  

Dus… dat is communitymanagement. Nu nog in één zin formuleren.

Auteur

Pieter Veen