Communities zijn het onmisbare puzzelstukje die de levensduur van een game aanzienlijk vergroten. In mijn blogs die ik over de game industrie schrijf gaat het deze keer over hoe communities er voor kunnen zorgen dat je een game wilt blijven spelen. Zelfs nadat je hem al maanden geleden hebt uitgespeeld. 

Depth & Exhaustiblity

Games zijn tegenwoordig pas succesvol en winstgevend als de replay value van de game gewaarborgd is: de mate waarin gamers terugkeren om de game te blijven spelen. De replay value laat zich definiëren in twee facetten, te weten: depth en exhaustiblilty. De exhaustibility is hoe uitgebreid de game op zichzelf is en hoeveel mogelijkheden tot het spelen ervan allemaal zijn. Denk hierbij aan ranking structuren, bewegingsvrijheid, maar ook Downloadable Content (dit is extra content die de speler kan downloaden waardoor er bijvoorbeeld nog een extra missie vrijkomt of waarmee de gamer nog meer fictieve attributen kan gebruiken om de game te spelen). Als er zoveel mogelijkheden zijn om de game te spelen, dan zijn er ook veel toe-eigeningen mogelijk van het doel van de game. Maar alleen dan ben je er nog niet. De mogelijkheden waarmee fans samen kunnen komen bepalen de depth van de game. En hier komen communities dan ook om de hoek kijken. Via communities komen mensen bij elkaar, organiseren ze events en eigenen ze zich de game opnieuw toe door out of the box te denken en nieuwe elementen aan de originele game toe te voegen. Dit creëert ook weer nieuwe fans, mogelijkheden en houdt de replay value van de game in stand.

“I think we need to dismiss the idea that replayability is a measure of how far players progress,” [..], “or how many times they replay a game all the way through – Clint Hocking-.”

Zoals de quote van Hocking hierboven aangeeft moeten we er niet van uitgaan dat mensen terugkeren om steeds hetzelfde te doen. Mensen keren eerder terug naar dezelfde game omdat ze steeds nieuwe dingen kunnen doen en ook zelf nieuwe dingen kunnen organiseren. Communities faciliteren hierin en zijn daarom enorm belangrijk. De community laat de game boven zichzelf uitstijgen. De community maakt van de game een lifestyle. Om dit nader toe te lichten gebruik ik de gamefranchise Grand Theft Auto als voorbeeld.

Grand Theft Auto

Geef de speler vrijheid

Grand Theft Auto is een game van ontwikkelaar Rockstar waarin je een antagonist bent die auto’s steelt, banken moet overvallen en mensen omlegt. Niet echt een superheld dus, maar de gamer ervaart boven alles een onbeperkte vrijheid. De game speelt zich af in een free roam / sandbox  (een niet lineaire omgeving waarin de speler alle vrijheid heeft om zich in de gamewereld te verplaatsen) omgeving die de speler naar hartenlust kan verkennen. (lees hierover nog meer in mijn vorige blog). Hiermee is geen één moment hetzelfde en is elke speelsessie weer anders. De game kent veel mogelijkheden om jezelf zo vrij mogelijk te bewegen. De game heeft dus een hoge exhaustiblity. Er zitten zoveel elementen in de game zelf dat er veel verschillende mogelijkheden zijn om jezelf de game toe te eigenen.

Bevrijd vervolgens je spelers  

De depth van Grand Theft Auto is sterk. Overal op internet zijn walkthroughs te vinden: uitgeschreven gidsen die je precies vertellen hoe je de game uit moet spelen. We hebben het hier eigenlijk over pure community content: ‘Online how-to’s, tips & tricks en tutorials. Deze content wordt niet gemaakt door de ontwikkelaars van de game, maar door de speler zelf en draagt dus bij aan de depth van de game. Zie hier bijvoorbeeld op gtaforums.com een volledig overzicht van alle locaties waar je in GTA een wapen kunt vinden. De schrijver van deze post ‘FNXRAK’, heeft zelfs een eigen youtube kanaal waarmee hij zijn gameplay heeft opgenomen ter extra verduidelijking. Of hier een post van ‘Spuds725’ die ‘the 100%’ checklist heeft gemaakt, oftewel: alles wat je moet doen om de game volledig uitgespeeld te hebben.

Gameception – Een game in een game

Vanaf GTA IV (voor degenen die niet meer in romeinse cijfers tellen: deel vier) werd het dan eindelijk mogelijk om de game ook online te spelen. Dit vergroot de exhaustiblity van de game, maar ook gelijk de depth. Er ontstaan op verschillende fora subcommunities waarin gamers bij elkaar komen en events aanmaken om gezamenlijk online te spelen. Er ontstaat dus een community buiten de game die weer in kan haken op de online mogelijkheden van de game zelf. Dit creëert dus wederom depth. Zo kun je hier een subcommunity vinden voor en door GTA spelers die graag met elkaar willen racen in de game. Community-lid ‘Doubleg 213’ heeft deze subcommunity opgezet en is hier in feite de ‘manager’ van. Hij / zij houdt de ranks bij, deelt trofeeën uit en bepaalt de regels. Andere leden kunnen zich hier voor opgeven en doen op deze manier mee aan de races. Je zou deze game dus alleen kunnen spelen voor het racen. Zo ontstaat er een game in een game. Gameception!

Werken aan depth is werken aan je community

Met een sterke replay value transformeert het doel van je product van statisch naar dynamisch. De replay value laat daarmee zien dat de levensduur van jouw product aanzienlijk vergroot kan worden. Dit was nooit gelukt zonder een sterke community. Communities hebben namelijk de potentie om mensen te bevrijden en ze eigenaarschap te geven over hun keuzes en doelen. Het is je community die er uiteindelijk voor zorgt dat je product replay value krijgt en voor een langere tijd interessant blijft. Denk dus altijd na over in hoeverre je tijd geïnvesteerd hebt in de replay value!

Auteur

Pieter Veen

Reacties