facebook groepen

Voor de goegemeente is het onderscheid tussen social media en online communities niet altijd duidelijk. Het is zo dat er heel veel echte communities op social media zijn ontstaan. Maar toch adviseren wij over het algemeen niet om social media hiervoor in te zetten als het ook met een eigen sociaal platform kan. Maar met de nieuwe Facebookgroepen kon dat wel eens anders worden. 

Nadelen social media

De hamvraag voor organisaties is altijd of ze zelf een platform moeten aanschaffen of gebruik moeten maken van social media. Zowel in doel als in functionaliteit zijn er heel veel verschillen. In grote lijnen zijn social media erop gericht om contact te onderhouden met mensen die je al kent. Uitgezonderd de groepen, maar dat is niet de centrale functionaliteit. Online communities zijn er juist veel meer op gericht om nieuwe mensen te leren kennen. Als je op Facebook een vriendverzoek stuurt naar een wildvreemde, zal dat zelden in goede aarde vallen. In een online community is het al veel vanzelfsprekender dat je een vreemde aanspreekt of uitnodigt. De grote gemene deler bij een community is dus niet een al bestaande relatie, maar een gedeelde interesse, passie, waarde of doel. Michael Wu van Lithium beschreef dat heel goed.

De functionaliteit van social media is helemaal gericht op het principe van soort zoekt soort. Het algoritme van Facebook bijvoorbeeld is zo ingesteld dat ik vooral content zie waarvan de kans op een like of reactie mijnerzijds zo groot mogelijk is. De zogenaamde filterbubbel: Je ziet alleen maar nieuws en informatie dat past in je wereldbeeld. De spannende dialoog met nieuwe inzichten zal daardoor sneller ondersneeuwen. Die situatie wil je voorkomen als je een online community nodig hebt waar kruisbestuiving van meningen en ideeën plaats moet vinden.

Nog een wezenlijk functioneel onderscheid tussen social media en online communities is het eigenaarschap van de data. Als je als organisatie een Facebook- of LinkedIngroep hebt, blijft de data in die groepen van Facebook of LinkedIn. Daardoor loop je het risico dat je alle opgebouwde kennis in de community zomaar ineens kwijt kunt zijn. Koppelingen met een klantdatabase zijn ook niet te realiseren. Dat maakt het moeilijker om klantinzichten terug te herleiden naar individuen of groepen. Op een eigen platform heb je die data wel. Die kan letterlijk op een van de servers staan, of contractueel zijn vastgelegd.

Voordelen social media

Er zitten ook veel voordelen aan het inzetten van social media voor faciliteren van communities. Het grootste voordeel is dat je daar bent, waar je doelgroep zich al bevindt. Van jong tot oud en van klein tot groot; bijna iedereen is wel actief op social media. Omdat Facebook al in het systeem van mensen zit en men gemiddeld zo’n twintig keer per dag inlogt (blijkt uit onderzoek), zul je veel snellere en grotere adoptie in een nieuwe Facebookgroep zien dan in een nieuw platform. Ook weten de gebruikers al precies hoe alle knopjes werken. Dat moeten ze in zo’n nieuw platform allemaal nog ontdekken.

Een ander voordeel is dat je voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Natuurlijk heb je wel kosten aan beheer en content, maar het platform zelf kun je direct gratis gebruiken. Ook een risico. Kijk maar hoe het de LinkedIngroepen is vergaan. Een wildgroei aan groepen zonder beheer, heeft daar geleidt tot veel begraafplaatsen van promotionele content. Maar voor organisaties met beperkte budgetten wil dat gratis zijn nog wel eens van doorslaggevend belang zijn. Om die reden zetten wij Facebook- en LinkedIngroepen vaak in om een communityconcept te testen. Een manier om budgetvriendelijk uit te vinden of de community aanslaat of niet.

En nu dus nieuwe Facebookgroepen!

Het was al langer een publiek geheim dat Facebook ook de markt van online communities wil domineren. De eerste stappen daartoe zetten ze een jaar geleden al met de lancering van Workplace by Facebook. Hun tegenoffensief voor onder andere Yammer en Slack. Workplace is specifiek bedoeld voor Enterprise Social Networking (sociaal platform voor medewerkers). Dit bleek nog maar het begin. Gisteren lieten ze bij monde van Mark Zuckerberg weten dat Facebook zelfs haar missie heeft verandert in ‘mensen in staat stellen een community te bouwen en de wereld dichterbij elkaar brengen.’

Wat betekent dat nu concreet? Dat met name de Facebookgroepen (waar al veel hele en halve communities in zitten) een enorme facelift krijgen. Dat is erg goed nieuws. Zo zal Facebook in de komende maanden functionaliteit uitrollen waarmee:

  • Je posts kunt inplannen
  • Admins kunnen zien wie er actief zijn en wat ze doen
  • Admins leden en hun content met een druk op de knop kunnen verwijderen
  • Admins nieuwe leden in bulk kunnen toelaten gebaseerd op locatie, geslacht of interesse
  • Groepen met andere groep kunnen linken (bijvoorbeeld voor subcommunities)

Mooie ontwikkelingen die ons werk er niet makkelijker op maken. Want Facebook wordt met deze nieuwe update echt aantrekkelijker voor online communities en beheer daarvan. Tegelijkertijd is het afbreukrisico (geen controle over de data) hetzelfde gebleven. Ik was daarom wel benieuwd hoe anderen hier over dachten en ben een poll op Twitter gestart. Daar neigt de meerderheid op moment van schrijven naar vermijden van Facebook voor online communities. Wat denk jij?

Vanuit Bind volgen we in elk geval met meer dan gewone belangstelling deze ontwikkeling. En stiekem hoop ik dat Facebook wil overwegen eens wat flexibeler om te gaan met gebruikersdata uit de groepen. Misschien in een volgende update?

Auteur

Peter Staal

Community Building Consultant voor bureau Bind

Reacties